Måste KRAV-märkt frukt märkas med en klisteretikett?

Hej,

Undrar om en enskild frukt måste vara märkt med en klisteretikett för att vara KRAV-märkt? Vi har frukt jobb jobbet som ska vara ekologisk men som inte har några klisteretiketter med exempelvis KRAV. Så vi är fundersamma om de verkligen är ekologiska. Bananerna kommer i en påse och är på Fairtrade och eko men frågan är hur vi ska veta om de andra frukterna är ekologiska om de inte har någon klisteretikett.

Mvh Anna

Kommentarer

  • Hej Anna, jag uppfattar att din fråga handlar om den frukt som ni får till ert jobb.
    Om leverantören av fruktkorgen är KRAV-certifierad behöver inte frukten i korgen vara märkt, även om en del av frukterna kanske är det ändå. För att få leverera frukt som inte är förpackad eller omärkt, men som är KRAV-märkt, måste alltså leverantören vara certifierad.
    Mvh / Kristin
    Konsumentinformatör
  • Bra med KRAV men miljömässigt kontraproduktivt att varje päron till jobbet kommer med en liten plast(?)klisteretikett med "KRAV"-märket. Måste bli 10000-tals klisteretiketter som inte tillför mycket. Dags att avveckla?
    Nina
  • Etiketterna med KRAV-märke på frukt i lösvikt används för att säkerställa särhållningen mellan KRAV-märkt och konventionell frukt, så att de inte blandas ihop. Dels vid hantering i grossistledet, dels när du som konsument köper frukt i lösvikt i affären så att du säkert vet att det är KRAV-märkt du får och betalar för. Utan etiketter måste man hitta något annat sätt för att skilja KRAV-märkt frukt från konventionell. Här är några varianter, som dock inte helt har ersatt märkningen med etiketter:
    • Sedan 2013 är det tillåtet i Europa att märka frukt och grönt med laser (i stället för att använda etiketter). Det används till viss del, men har inte slagit igenom i stor skala.
    • KRAV-märkt frukt som säljs i en sluten förpackning behöver inte vara styckevis märkt, då sitter KRAV-märket utanpå påsen. Men den typen av förpackning används sällan för KRAV-märkt frukt.
    • KRAV-märkt frukt får säljas utan etiketter av butiker enligt vissa villkor, men det då måste anges tydligt med exempelvis en skylt att frukten är KRAV-märkt. Antingen kan butiken då vara registrerad för varumärkesanvändning (https://www.krav.se/foretag/bli-krav-certifierad/registrera-varumarkesanvandning/) eller certifierad för livsmedelsförädling. Om en butik säljer KRAV-märkt frukt utan etiketter och samma sorts frukt fast konventionellt odlad, måste frukterna skilja sig åt i utseende (t ex gröna och röda äpplen).
    Kommunikatör