Kan importerade citroner KRAV-märkas?

Hittade sådana på Citygros i Värnamo.. trodde bara det var svenskproducerat som var kvalificerat för krav-märkning ?

Kommentarer

  • Hej Johan!

    Det är inte bara svenska produkter som kan KRAV-märkas utan produkter från hela världen kan KRAV-märkas, förutsatt att de uppfyller KRAVs regler. Vi har särskilda regler för importerade varor. När det gäller till exempel importerade citroner kan de bara KRAV-märkas ifall de är certifierade enligt EU-förordningen för ekologisk produktion eller motsvarande godkänd certifiering som EU erkänner. Det är grunden.

    Dessutom måste KRAVs tilläggskrav vara uppfyllda. Det innebär bland annat att producenten måste respektera mänskliga rättigheter, inte får diskriminera eller använda ofrivillig arbetskraft.