Finns det KRAV-märkta charkprodukter?

Kan charkprodukter var kravmärkta? Eller är det rätt att säga att charkprodukterna är gjord på KRAVmärkta produkter? Om man kan kravmärka charkprodukter Vart hittar jag reglerna för detta? Vad krävs från företaget? Vilka kontroller gör ni då?

Kommentarer

  • Ja, charkprodukter kan KRAV-märkas! I KRAV-märkta charkprodukter tillåts inte tillsatsen nitrit, som annars är vanligt förekommande, eftersom den ökar risken för cancer.

    För att en produkt ska kunna KRAV-märkas ska tillverkaren vara certifierad enligt KRAVs förädlingsregler. Reglerna innebär bland annat att 95 procent av den förädlade produktens vikt ska bestå av KRAV-certifierade ingredienser (salt och vatten räknas inte in). Om den sammansatta produkten innehåller mindre än 95% KRAV-märkta råvaror kan den inte KRAV-märkas, men en KRAV-certifierad producent får skriva i innehållsförteckningen vilka av råvarorna som är KRAV-märkta.

    Den som vill bli KRAV-certifierad bör börja med att sätta sig in i reglerna och göra nödvändiga förändringar i produktionen. Sedan är det dags att höra av sig till ett certifieringsorgan som kommer ut och gör kontrollen och kan utfärda ett certifikat. Vanliga frågor och svar om förädling hittar du här: https://www.krav.se/foretag/vanliga-fragor/foradling/
    En livsmedelsförädlare som är KRAV-certifierad får sedan ett årligt kontrollbesök från sin revisor.

  • Tack! För snabb och bra info.

Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.