Säljs skinkan felaktigt som KRAV-märkt?

Hej!

Jag hittade i en butik en julskinka från märket "Vårt ekologiska" (Svenskt butikskött?). På etiketten stod det en text om att skinkan kom från KRAV-gårdar och butikens egna skyltar marknadsförde det, men ingenstans fanns något KRAV-märke. Inte heller på skinkan. Har ni denna skinka i eran certifiering eller säljs den felaktigt som KRAV-skinka? Och isåfall, hur kan de skriva "från KRAV-gårdar" i sin egen text utan att ha märkning från er?

Kommentarer

  • Hej Joel!

    Skinkan du hittade kommer från en gris på en KRAV-certifierad gård, så det står rätt på etiketten.

    Däremot har själva produkten inte kunnat KRAV-märkas enligt KRAVs regler för förädling, eftersom den förädlade skinkan innehåller nitrit och KRAV inte tillåter den tillsatsen. Nitrit får däremot finnas i EU-ekologiska produkter och därför har julskinkan märkts med EU-lövet istället för KRAV-märket, trots att köttet kommer från en KRAV-certifierad gris.

    Om en produkt innehåller en KRAV-certifierad ingrediens så får det anges i innehållsförteckningen, precis som på skinkan du hittade. Däremot får man inte använda KRAV-märket.

    KRAV tillåter inte nitrit som tillsats eftersom det ökar risken för cancer. Här kan du läsa mer om varför vi inte tillåter nitrit: https://kundo.se/org/krav/d/varfor-tillater-int...

    Det finns KRAV-märkta skinkor, utan nitrit, att köpa.

Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.