KRAV-märkt vildfångad fisk?

Vilka arter av vildfångad fisk är i dagsläget "Krav" märkta?

Kommentarer

  • Hej Bo!

    Dessa arter av vildfångad sjömat går att få tag på som KRAV-märkt.

    Havskräfta med bur – Kattegatt/Skagerrak
    Torsk – Barents hav och Norska havet
    Kolja – Barents hav och Norska havet
    Sej – Barents hav och Norska havet
    Godkännandet gäller för dessa tre redskap: Långrev, krok- och lina samt snurrevad.
    Nordhavsräka – Barents hav
    Nordsjösill - Nordsjön

    Du kan läsa mer om fisk här: https://www.krav.se/produkter/fisk-och-skaldjur/

  • Hej igen
    Då finns det med andra ord ingen "Långa" (Molva molva) som är kravmärkt? Jag ser på er hemsida att ett företag har kravmärkt lutfisk med skinn. Hur kan detta komma sig? Vad jag förstår så är i princip all lutfisk i Sverige processad på just Långa.

  • Hej Bo,

    Den KRAV-märkta lutfisken är gjord på torsk.

  • Ok, då kan jag utgå från att det finns ingen kravmärkt lutfisk överhuvudtaget som är beredd av "Långa"?
    Det finns numera dock lutfisk beredd av långa som är MSC-certifierad. Hur ser ni på detta jämfört med krav märkningen?

  • Hej Bo,

    Det stämmer att det i dagsläget inte finns KRAV-märkt lutfisk gjord på Långa. Mer om skillnaderna mellan KRAV och MSC kan du läsa ett annat inlägg i forumet:
    https://kundo.se/org/krav/d/pa-vilket-satt-skil...

    Kajsa Onlineredaktör
  • Hej Kajsa
    Förstår på inlägget du hänvisar till att ni på "Krav" förespråkar just Krav framför MSC. Dock är ju förhållandena avseende MSC-certifieringen som så att hela kedjan, från fiskebåt till färdig vara i fabrik också är certifierade enligt MSC och dess kriterier. MSC är också det internationella systemet, och betydligt större än "Krav", samt där man utgår väldigt mycket från fakta, baserat på uppgifter från ICES. Det kan bli lite svårt för konsumenten i denna djungel av märkningar som finns på marknaden, men nog måste väl även ni på "Krav" tillstå att MSC-certifieringen är ett absolut bra och rätt val, för såväl Dagligvaruhandelns inköpsorganisationer, som dess konsumenter? MSC har bäring endast på just marina produkter, medan "Krav" ligger ute på det mesta, och blir på så sätt inte specialiserade inom ett specifikt område. Därför är det många med mig som anser att MSC är ett bättre alternativ framför övriga certifieringar, då vi talar om marina produkter.

  • Hej Bo!

    Som sagt, KRAV tycker att MSC är ett bra alternativ. Detta ser man också genom att KRAV-certifierade restauranger kan räkna in även MSC-certifierad fisk som godkända livsmedel.
    Att KRAV finns som märkning på många områden betyder inte att vi inte har specialkunskap inom dessa. Förutom kompetens som är anställd på KRAV jobbar vi med experter inom de olika områdena när vi tar fram nya regler.

    Kajsa Onlineredaktör