Hur kan odlad lax vara KRAV-märkt?

Hej, jag undrar hur odlad ekologisk lax kan vara KRAV-märkt? Personligen tycker jag att laxar utsätts för enormt djurplågeri, när de tvingas simma runt, runt i trånga tankar. När de är stora simmar de i samma varv ovanpå varandra. Jämför detta med en glad lax som lever i det fria. KRAV ska ju måna om god djurhållning, eller?

Kommentarer

  • Hej!
    I KRAV-certifierad laxodling ska fiskarna ha tillräckligt med utrymme i odlingskassarna för att kunna bilda stim och för att de inte ska skada varandra. Max 10 kilo biomassa per kubik. I konventionell produktion är gränsen 25 kilo per kubik.
    Läs mer om hur fisk blir KRAV-certifierad här:
    http://www.krav.se/sa-blir-fisken-krav-certifierad
    Kajsa Onlineredaktör

  • Ja, men 10 kilo fisk på en yta av 2 fulla badkar är , som ett fullständigt onaturligt fängelse.
    Särskilt höga krav på djuromsorg,  klingar falskt.
    KRAV för mig är att veta att djuren har det bra. Odlad fisk kan enligt mig ej Kravmärkas.
    Så var det sagt- Hej.
  • Hej!
    Om du har synpunkter på KRAVs regler kan du läsa mer här om hur du kan påverka reglerna:
    http://www.krav.se/paverka-kravs-regler

    KRAVs regler tas nämligen fram i en demokratisk process där alla har möjlighet att lämna sina synpunkter, till skillnad från EUs regler för ekologisk produktion, som enskilda konsumenter inte kan påverka.

    Kajsa Onlineredaktör
  • Hej!
    Ett litet tillägg: En kubikmeter består av 1000 liter. Ett normalstort badkar innehåller 175 liter. Det innebär att det ska vara 10 kg fördelat på nästan 6 badkar. En lax väger flera kilo, så  med 5-kiloslaxar har de ca 3 badkar var, men gillar att simma tillsammans i stim, så de kanske befinner sig tillsammans i ett av badkaren och har då 5 badkar extra.
    Kajsa Onlineredaktör