Varför inte KRAV-märkta kläder?

Varför finns det inga KRAV märkta kläder?

Kommentarer

  • Hej Lena,

    KRAV är en miljömärkning för mat och har därför inga regler gällande produktion av textilier. Det har tidigare funnits regler i vårt regelverk för certifiering av ekologisk textilråvara men denna regel har utgått från och med 1 januari 2015.

    Om du letar efter en miljömärkning för textilier kan du titta här: http://www.global-standard.org/

  • KRAV har stort förtroende i Sverige. Varför inte utöka och KRAV märka även annat än livsmedel?

  • Hej Lena!
    KRAV verkar för en ökad ekologisk produktion, så allt som går att odla eller föda upp ekologiskt KAN KRAV-märkas. Däremot kan det behöva tas fram nya regler om det är en produktion som inte har funnits tidigare, så vi vet hur den ska kontrolleras och att produktionen sker enligt de ekologiska grundvärderingarna. Det har funnits diskussioner om att utöka KRAV-märkningen till andra områden, men vi har avgränsat till det område där vi har vår expertis.

    Kajsa Onlineredaktör
  • Jag vet en webbutik som säljer organiska certifierade kläder av GOTS, www.b-light.se