Källa:barn tillmammor som undergraviditet äter mycket chark med nitrit har ökad risk för hjärntumör?

hej! Jag läste på er hemsida att barn till mammor som äter mycket charkprodukter med nitrit i under graviditeten löper ökad risk för hjärntumör. Men finns det studier eller forskning som visar detta? Jag har skrivit till Cancerfonden och dom känner inte till detta och även dom undrar vilken källa som KRAV har använt sig av.Vänlig hälsning Hanna.

Kommentarer

  • Hej!
    Referensen till detta finns i detta dokument, som sammanfattar kunskapsläget på nitrit och hälsa:
    http://www.krav.se/sites/default/files/nitrit_och_cancer_uppdatering_2013.pdf

    Du får gärna vidarebefordra det till Cancerfonden om du har möjlighet?
    Kajsa Onlineredaktör
  • Hej igen och tack för svaret!Om det nu är sant som forskningen visar så är det ju väldigt synd att man inte talar om det för gravida kvinnor! Det står inget nånstans om att undvika mat med nitrit,tvärtom står det ju att tex kokt skinka går bra att äta. Och leverpastej. Och det är det ju nitrit i.Vänlig hälsning Hanna.
  • Hej Hanna!
    Eftersom det är livsmedelsverket som ansvarar för kostrekommendationer skulle jag råda dig att vända dig till dem med ditt förslag.
Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.