Hur påverkar järnfosfat miljö och djur?

Hej!
Jag undrar hur järnfosfat påverkar miljö och djur om det används som mossbekämpning i gräsmattan? Hur är det med järnfosfat i snigelpellets. Påverkar det något annat än sniglarna? Jag vill odla ekologiskt och inte använda något som kan skada i min trädgård.
Vänligen Ewa

Kommentarer

  • Hej!
    Järnfosfat finns naturligt i våra jordar och är en naturlig del i den mat som vi människor och djur äter. De mängder som tillförs med växtskyddsmedel är väldigt små i förhållande till det som finns naturligt.

    Kemikalieinspektionen som godkänner växtskyddsmedel klassar detta som ett växtskyddsmedel med låg risk, och deras bedömning är att det inte finns någon risk för andra djur i trädgården som till exempel fåglar. Medlet fungerar på alla sniglar och snäckor, men däremot vet jag inte hur andra marklevande små djur reagerar på det. Du kan vända dig till Kemikalieinspektionen ifall du vill veta mer: https://www.kemi.se/om-kemikalieinspektionen/kontakta-oss

    Jag hoppas att det var ett tillräckligt svar på din fråga!
  • Tack Emma för ett jättebra svar om järnfosfat. Hur påverkar järnsulfat för mossbekämpning miljön? Är det lika liten påverkan?
  • Hej!
    Järnsulfat är liksom järnfosfat ett naturligt järnsalt med liknande egenskaper. Det finns dock inte i några av de växtskyddsmedel som är tillåtna i KRAV-certifierad odling, så här får jag hänvisa till Kemikalieinspektionen ifall du vill ha detaljer kring de snigelpreparat som innehåller just järnsulfat.

  • Tack så jättemycket för dina utförliga svar ☺️
    Trevlig helg!
    Vänligen Ewa