Varför hittar jag inte KRAV-märkt fisk i butik?

Hej! Jag blir förvånad när jag på KRAVs hemsida ser att det finns så många fiskprodukter som är KRAV certifierade. Men av de produkterna hittar jag ytterst lite i livsmedelsbutiker. Vad beror det på? Ofta när jag frågar efter KRAV eller ekologiska varor blir svaret från butikspersonalen att det blir för dyrt för konsumenten och därför tar de inte hem. Är det därför det inte finns fler KRAV märkta fiskprodukter i butikerna? Eller vad säger ni på KRAV. Jag bor i Gävle och antar att det finns mer i Stockholm. Behövs det KRAVs egna butiker?

Kommentarer

  • Hej Lena!

    Vad bra att du frågar efter KRAV-märkt fisk i din butik, det är bästa sättet att få till en förändring! Efterfrågan är stor nu och ju fler handlare som förstår det, desto fler produkter kommer du se i frysdisken. Förra året ökade försäljningen av KRAV-märkt fryst fisk med 58 procent, vilket visar att många konsumenter tycker att KRAV-märkt fisk är prisvärd.

    KRAV kommer inte att öppna några egna butiker, men det finns däremot KRAV-certifierade butiker. Dessa butiker har god kunskap om KRAV-märkt och ska ha ett brett sortiment av KRAV-märkta produkter, bland annat fisk.