Har KRAV regler för transporter?

Att en produkt är KRAV-märkt, betyder det att den inte har transporterats långt heller? Har ni regler för transporter eller hur tänker ni där?

Kommunikatör

Kommentarer

  • Hej!
    Nej, KRAV har inte regler för transport och en vara kan vara KRAV-märkt även om den transporterats långa sträckor. Men i motsats till vad många tror, står ofta den långa transporten för en mindre del av livsmedlets hela klimatpåverkan, där användningen av konstgödsel ofta står för en större del.

    Viktigast är själva produktionen och hur maten producerats. I KRAV-märkt produktion är det inte tillåtet med kemiska bekämpningsmedel och konstgödsel vilket förorenar miljö, vatten och luft som påverkar människor och djur. Det finns också fördelar för djur och människors hälsa.

    Olika transportsätt har väldigt olika klimatpåverkan. Avståndet är inte heller alltid avgörande för utsläppet av växthusgaser. En kort, dålig transport kan ibland vara sämre än en lång med t.ex. båt. En båttransport av äpplen från Nya Zeeland kan faktiskt ge ungefär samma klimatpåverkan som en bil som körs fyra km till affären för att hämta ett kg närproducerad mat.

    Läs mer om det här:
    http://www.kostochnaring.se/wp-content/uploads/...

    Kajsa Onlineredaktör
  • Var kommer era bananer ifrån och transporteras det vidare till andra länder innan de säljs?

  • Hej Ida,

    KRAV har ingen egen produktion utan är en märkning för ekologiskt producerad mat.

    Det finns ett antal olika aktörer som importerar KRAV-godkända bananer och säljer dem vidare. Dessa importörer kan svara på frågor om var bananerna kommer ifrån och om de säljs vidare till andra länder. Prova att kontakta:

    Banan-Kompaniet Stockholm
    Tel: +46 8 602 60 50
    info@saba.se

    eller:

    Everfresh
    http://www.totalproducenordic.se/everfresh/sv/K...

  • Hej,
    Vårt bolag ska skaffa en båt för att sköta odlingar till havs på västkusten. Behovet är en 7-8 m lång öppen båt. Odlingen ska KRAV märkas. Har ni synpunkter på val av båtar, motorer, drivmedel?
    Mvh
  • Hej Sven,

    Vad roligt att ni ska KRAV-märka odlingen. I nuläget har vi inga krav på båten när det kommer till vattenbruk.

    Om det gäller fiske finns det en del krav på fartygen, jag skickar med en länk till kapitlet som rör detta i vår regelbok. https://www.krav.se/regler/kravs-regler-2019-2020/17-fiske/

    Hoppas detta svarade på din fråga.
    Hälsningar,