Förekommer barnarbete på KRAV-gårdar?

Hej! Jag undrar om barnarbete är förbjudet på de gårdar som är certificierade av er?

Kommentarer

  • Hej!

    Människor som arbetar med KRAV-certifierad matproduktion i Sverige liksom i resten av världen ska ha schysta arbetsvillkor. Därför har KRAV regler för socialt ansvar, vilket bland annat innebär att producenten inte får använda tvingad eller ofrivillig arbetskraft eller på annat sätt bryta mot mänskliga rättigheter.

    Det är inte förbjudet för barn att arbeta på till exempel familjens gård ibland - men det får inte hindra deras möjlighet att delta i grundläggande utbildning.

    Reglerna bygger på FN:s allmänna förklaring om mänskliga rättigheter och andra internationella konventioner och rekommendationer. Här kan du läsa mer om KRAVs regler för socialt ansvar: https://kundo.se/org/krav/d/innebar-krav-markni...