Fiskmjöl som matas till hönorna

Kommer fiskmjölet frön östersjöns fiskar? Eller från andra områden?

Kommentarer

  • Hej Maria!
    Enligt besked från fiskfoderbranschen använder de inte någon fisk från Östersjön i fiskmjölet från och med idag. Foderbranschen har också lanserat ett nytt fasfoderprogram för utfodring av hönor i ekologisk produktion. Borttagandet av Östersjöfisk och programmet är en åtgärd i arbetet för att minska nivåerna av dioxin och PCB i ekoägg. Bland annat sänks nivåerna av fiskfoder. Effekten kommer att följas upp med provtagningar i mars 2017.
    Följ gärna vad som händer i frågan här: http://www.krav.se/dioxiner-i-agg
    Kajsa Onlineredaktör
  • Från och med idag så har ni slutat mata hönor med fiskmjöl som kom från östersjön?
    Så det betyder att ni har matat de med fiskmjöl från den giftiga östersjön sedan när då?
  • Hej!
    Hönsen får utfodras med max 10 procent konventionellt foder som inte är av jordbruksursprung. Det kan då bestå av fiskmjöl.

    Det fiskmjöl som används som foder till KRAV-certifierade hönor ska komma från hållbart fiske och det ska följa den svenska foderlagstiftningen som styr provtagning och anger vilka gränsvärden som gäller för skadliga ämnen.

    Läs gärna mer i tidigare svar i frågan:
    Är det sant att det finns dioxin i ekoägg?​​​
    Kajsa Onlineredaktör
  • Du svarade fortfarande inte på frågan.

    Från vilka områden fiskas fiskarna upp ifrån som används som fiskmjöl?

    ''Enligt besked från fiskfoderbranschen använder de inte någon fisk från Östersjön i fiskmjölet från och med idag''

    Vadå från och med idag? Så du säger att jag har ätit höns som har konsumerat fiskmjöl som kommer från fiskar i Östersjön?
  • Hej!
    Ja, det har förekommit fisk från Östersjön i fiskmjölet. KRAV har inte regler för fiskens geografiska ursprung, så länge det inte påverkar halten av dioxin i fodret. Så om du vill veta exakt varifrån fisken kommer får du vända dig till foderproducenten.

    Det är Jordbruksverket som har det övergripande ansvaret för foderfrågor, men det är foderproducenterna som ansvarar för att provtagning sker och att halterna ligger under uppsatta gränsvärden. Jordbruksverket har tagit prover av allt foder och halterna av dioxin i fiskmjölet ligger under uppsatta gränsvärden.
    Kajsa Onlineredaktör
  • Aha, så länge det är under gränsvärden så kan konsumenterna som äter ägg och kyckling inte behöva oroa sig över nivån av dioxin.

    Vad är det som orsakar dioxin då? Enligt vad du sa här ''Då visade det sig att dioxinkällan kom från fiskmjöl från Östersjöfisk.''

    Så ni VET vart källan av dioxin kommer ifrån men ni bryr er inte om det eftersom...?

    Ni kan ju faktiskt mata hönorna med fiskar från hälsosamma områden istället för den förorenade Östersjön. Mycket simpel lösning.
  • Jag förstår att det inte är NI som matar djuren.

    MEN det är ju ni som sätter kraven på vad som ska vara föda och inte.

    Bara en tanke...
  • Hej igen!
    Tyvärr finns dioxin i alla animalier. Vi vet fortfarande inte med säkerhet att det är fiskmjölet som är dioxinkällan denna gång. Det får vi besked på efter foderbranschens nya tester i mars 2017.
    Kajsa Onlineredaktör