Finns KRAV-märkt utomlands?

Jag undrar om kravmärkta produkter finns utomlands?

Kommentarer

  • Hej Sara!

    KRAV är en miljömärkning för mat som säljs i Sverige. Vissa producenter, som ska sälja produkten utanför Sverige också, kan välja att certifiera sina produkter med fler märkningar än KRAV. Då kan man hitta KRAV-märket på produkter även utomlands. Generellt är det dock andra märkningar, med liknande regelverk, som sitter på förpackningar i andra länder.

  • Vilka länder berör denna märkning?
  • Hej Hassan!

    KRAV-märkningen används framförallt i Sverige men kan även förekomma i andra länder.

    Om du menar importerade produkter som KRAV-märks kan de komma från i princip vilket land som helst, förutsatt att de är ekologiskt certifierade och uppfyller KRAVs tilläggskrav. Det kan till exempel vara en produkt som är EU-ekologisk eller en produkt som är certifierad enligt någon ekologisk märkning från ett land utanför EU men som är godkänd av EU. Se KRAVs regler kap 16: Import och införsel

    Om du istället menar produkter som är producerade i Sverige och säljs utomlands så är det upp till företagen att sluta sådana avtal med importörer i olika länder. Det är alltså svårt för oss att veta exakt var de säljs.
    Sanna
  • Hej, jag jobbar med ett skolarbete som handlar om Krav. Jag skulle gärna vela fråga liten fråga. Hur får ni pengar för att utföra era projekt?
  • Hej Timea och tack för din fråga!

    Det mesta av pengarna får KRAV från företag som betalar för att få KRAV-märka sina produkter. De företagen kan vara lantbruk, fiskare, butiker, restauranger eller fabriker som tillverkar mat.

    KRAV är inte vinstdrivande. Det betyder att KRAV inte arbetar för att tjäna pengar.

    Vänligen,
    Hanna

    Kommunikatör