Finns det KRAV-märkta ägg utan fiskfoder?

Hej,
Finns det i dag några KRAV-märkta ägg som är producerade utan fiskfoder?

Kommentarer

  • Hej Tomas!

    De flesta äggproducenter ger fiskmjöl i fodret till hönsen för att tillgodose dem med de viktiga aminosyrorna som behövs. Producenterna har jobbat hårt de senaste åren för att sänka mängden fiskmjöl och lyckats väldigt bra. Läs mer om detta här.

    Det finns troligen några producenter som inte ger fiskmjöl till sina höns. Vi har dock inte uppgifter om vilka det är exakt. Kontakta Svenska Ägg eller Föreningen för Ekologisk Fjäderfäproduktion http://www.ekoagg.se/ som troligen kan hjälpa dig med detta.
    Sanna