Finns det dioxin i ekoägg?

Hur går det med äggen?
Kommunikatör

Kommentarer

  • Ja, miljögiftet dioxin finns tyvärr som förorening i alla animaliska livsmedel. Även de oekologiska äggen innehåller alltså dioxiner.

    Onsdagen den 12 oktober meddelade Livsmedelsverket att deras kontroller visar att halterna hade ökat i ekoäggen. Det innebar att halterna behövde sänkas.

    Branschen tog fram ett nytt foderprogram där de sänkte nivåerna av fiskmjöl och tog bort Östersjöfisk ur fodret. Det har nu gett resultat.

    Provtagningar som Svenska Ägg har utfört visar att halterna av dioxiner sjunker. Det beror förmodligen på det nya foderprogrammet. Enligt Svenska Äggs analyser, som omfattar en majoritet av de ekologiska äggproducenterna, har halterna av dioxiner i de ekologiska äggen sjunkit med 36 procent.

    Redan innan låg dioxinhalterna långt under Livsmedelsverkets gällande gränsvärden.
    KRAV-märkta ägg är säkra att äta.

    Kajsa Onlineredaktör