Finns det campylobacter i ekokyckling?

Vad görs för att förhindra att det finns campylobacter i kycklingen?

Kommunikatör

Kommentarer

  • Campylobakter tillhör normalfloran i tarmen hos många fågelarter inklusive kycklingar. Förekomst av campylobakter tyder inte på dålig djurhållning, utan är snarare ett tecken på ett naturligt liv.

    När en kyckling vistas i det fria, så ökar risken för att kycklingen ska innehålla campylobakter. Ju mer onaturliga och sterila miljöer kycklingar vistas i, desto mindre utsätts dessa kycklingar för de naturliga bakterierna campylobakter.

    Hade det gått att göra något för att sänka halterna hade det gjorts. Men man kan aldrig veta vilken kyckling som har campylobakter och därför måste man tillaga all kyckling med samma försiktighet. Livsmedelsverket rekommenderar att alltid hetta upp maten till cirka plus 70 grader Celsius och att kycklingen alltid ska vara genomstekt.

    Kajsa Onlineredaktör
  • Hej, jag och min dotter drabbades av campylobakter för några år sedan. Till saken hör att min dotter är adopterad. Nu har vi båda drabbats av samma relativt ovanliga allergi, gråboallergi. Av en händelse diskuterade vi allergier idag tillsammans med en väninna till min fru som också drabbats av campylobakter och som också blivit mycket allergisk efteråt. Finns det någon forskning på området? Hur skulle man kunna komma vidare med frågeställningen, koppling mellan campylobakter och efterföljande allergi?
  • Hej Björn,

    När du köper kyckling finns det alltid risk att den bär på campylobakter, oavsett om den är KRAV-märkt eller konventionell. Därför ska man alltid vara noga med hygienen, rått kycklingkött ska skiljas från annan mat och kyckling ska alltid genomstekas.
    När det gäller sambandet mellan campylobacter och allergi hänvisar jag dig till Livsmedelsverket (https://www.livsmedelsverket.se/) som har bättre koll på den frågan.

    Hoppas detta svaret var till någon hjälp!
    Hälsningar,