Ekologisk produktion i illegala bosättningar/ockuperade områden?

Hej,
Två frågor:

1- Jag vill veta om Israeliska varor (som producerats "ekologiskt") i de illegala bosättningarna i Palestina (och/eller Golanhöjderna i Syrien) kan fortfarande kravmärkas?

***Den ekologiska produktionen sker ju som bekant genom militäruppbackad tillgrepp av Palestinsk/Syrisk mark+resurser och strider därför mot internationell lag och den etiska aspekten av ekologisk tänkande och produktion***

2-Om dessa produkter kan med gott samvete kravmärkas, kan jag då som kund få tydlig information om varans ursprungsland eller på annat sätt lita på att slippa bli lurad genom t ex standardtricket att ompackettera på vägen för att dölja ursprungslandet?

***Jag vill helt enkelt veta hur jag kan som kund avstå från en del kravmärkta produkter om (!!) det visar sig att en viss del av kravmärkta produkter är oetiskt tillverkade***

Tack så mycket!!

Kommentarer

  • Hej Pemba!

    KRAV har ingen specifik regel för produkter från ockuperade områden, däremot får inte produkter KRAV-certifieras om det förekommer brott mot mänskliga rättigheter eller tydliga fall av social orättvisa i samband med produktionen. Denna regel finns under kapitel 16.4 som behandlar tilläggskrav för socialt ansvar. Att regeln följs ska kontrolleras av ett oberoende certifieringsorgan.

    Enligt svensk lagstiftning ska det finnas uppgifter om ursprungsland på färskvaror, därav ska denna information inte tas bort eller göras om i med ompackning. Enligt KRAVs regler ska även slutkonsument och andra köpare kunna informeras om geografiskt ursprung för råvaror i en KRAV-märkt produkt, oavsett om det är en färsk- eller torrvara.
    Hoppas du fick mer klarhet med detta svar!

    Mvh
  • Tack för det viktiga förtydligandet att KRAV-certifierade produkter kommer alltid att sanningsenligt spegla ursprungslandet utan risk för fusk på vägen! Nu kan jag alltså fortsätta handla KRAV-certifierade tomater som har Spanien som ursprungsland utan oro för att komma från ett tredje land 😀

    Jag förstår inte riktigt vad du menar med att  KRAV saknar specifika regler beträffande produktion i ockuperade områden samtidigt som du anger "brott mot mänskliga rättigheter" och "social orättvisa" som hinder för KRAV-certifiering.

    Är det så att man saknar kunskap om vad som försigår i militärt ockuperade områden eller menar du att man inte har utrett och tagit ställning till frågan om huruvida brott mot mänskliga rättigheter och sociala orättvisor är ett stående inslag under nämnda förhållanden?

    Vill du vänligen tala om för mig hur jag går tillväga för att få den här frågan utredd eller räcker det med att jag nämner det för dig så du vidarebefordar till rätta personer?

    I samband med det  vill jag länka till en rapport från Human Rights Watch (HRW), istället för att skriva ett långt mail, som är alltså tänkt att fungera som faktaunderlag i samband med utredningen som jag också önskar att du vidarebefordrar. Rapporten heter:

    "Occupation, Inc.
    How Settlement Businesses Contribute to Israel’s Violations of Palestinian Rights"

    och finns här (öppnas i en ny sida).

    (annars länken nedan)
    https://www.hrw.org/report/2016/01/19/occupation-inc/how-settlement-businesses-contribute-israels-violations-palestinian

    TACK!!
  • Hej Pemba!

    KRAV har regler för produktionen av en råvara eller produkt. I produktionen ska det inte förekomma brott mot mänskliga rättigheter eller tydliga fall av social orättvisa. Själva platsen där produktionen sker har vi inga regler för, så länge produktionen följer KRAVs regler inom det specifika regelområdet kan alltså produkten godkännas.

    Tack för länken till rapporten, jag skickar den vidare till min kollega som arbetar med regler för socialt ansvar.

    Mvh

  • Hej Madeleine!

    Vad bra, tack för att ni tar frågan på allvar.

    Jag personligen väljer hellre oekologisk mat än att köpa produkter som jag  med säkerhet vet att framställs genom brott mot mänskliga rättigheter, diskriminering och hela skalan av diverse orättvisor dvs precis som det sker vid Israelisk produktion i de illegala bosättningarna. Den frågan kan alltså inte viftas bort.

    Jag som konsument vill  att KRAV håller fast vid egna regelverk och den dagen bestämmer sig för att göra ett undantag för Israel eller någon annan aktör så sker detta öppet.

    Vill du vänligen tala om för oss hur vi gör en uppföljning av detta?

    Tack så mycket!

  • Hej!
    När du köper en KRAV-märkt produkt har det utförts kontroll av våra regler för produktionen av detta. Bland annat paragraf 16.4.2 som säger att:
    Produkter får inte KRAV-certifieras om det förekommer brott mot mänskliga rättigheter eller tydliga fall av social orättvisa i samband med produktionen.

    Kajsa Onlineredaktör

  • Hej Kajsa,

    Och tack för ditt svar men dessväre så tappade du tråden lite för  i mitt förra inlägg inväntade jag ett svar till hur vi gör en uppföljning av KRAV:s utredning om huruvida brott paragraf 16.4.2 förekommer eller ej i de ockuperade områdena.

    Produkter som har producerats i de -av Israel- ockuperade områdena kvalificerar de till KRAV-certifiering eller ej? Det här är hela min fråga.

    Det kan väl inte vara så svårt att svara på det???

  • Någon admin eller liknande som läser denna tråd: vill ni vänligen koppla in  en "supervisor" eller annan som kan ge raka besked på min enkla fråga?

    Skulle verkligen uppskattas att slippa upprepa sig utan att få svar,.

    <3 krav <3
  • Hej Pemba!
    Som vi har försökt förklara för dig - KRAV utreder inte länder eller områden. Däremot ska den som importerar en ekologisk produkt kunna visa att det inte förekommit brott mot mänskliga rättigheter vid produktionen av den importerade produkten.
    Kajsa Onlineredaktör
  • Ni har alltså som krav att produktionen inte kommer från länder som bryter mot mänsliga rättigheter, men litar på att tillvarkare och importörer är ärliga och utreder det inte.  Då uppstår frågan; vad är krav-märkning egentligen mer än en etikett?
  • Hej Tone!
    Nej, KRAV gör idag inga utredningar på enskilda länder. Det är alltså inte landet som kontrolleras, utan produktionen. Det innebär att gården där produktionen sker får kontrollbesök av ett oberoende certifieringsorgan. Sedan får importören i Sverige i sin tur kontroll av certifieringsorgan som noggrant går genom dokumentation och att både produktionen utomlands och importören i Sverige följer KRAVs regler.
    Kajsa Onlineredaktör
Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.