Köper KRAV in produkter från förorenade områden?

Hej Krav!
Jag undrar hur ni gör med inköp av eko-varor från förorenade områden i exempelvis Kina?
Köper ni in från alla områden oavsett om vissa områden är starkt förorenade från exempelvis industrier?

Vänliga hälsningar/ Rose-Marie Olsson

https://www.epochtimes.se/ekologisk-certifiering-tar-ingen-hansyn-till-miljoproblem-i-odlingens-omgivning

Kommentarer

  • Hej!
    Certifieringsorganen ska provta produkter och odlingsmark hos motsvarande 5 procent av alla certifierade företag, samt vid misstanke om att reglerna inte följs.

    Proverna ska analyseras med avseende på otillåtna substanser i ekologisk produktion. Certifieringsorganet kan då underkänna produkter och inte tillåta att KRAV-märket används.

    Utöver detta utför Livsmedelsverket kontroll av tungmetaller i vegetabilier och i animalier inom ramen för de nationella kontrollprogrammen.

    Det innebär inte att all importerad produktion provtas, men regelverken för ekologiska produkter reglerar i grunden produktionssättet och inte innehållet i produkterna. Det som kontrolleras är HUR de odlas, inte VAD de innehåller.
    Kajsa Onlineredaktör