Eko vs konventionella ägg

Jag har några frågor angående ekologiska ägg.

  1. Vad definerar att ett ägg är eko? Vad mer än fodret? Sätter eko även krav på hönornas miljö etc? Vilka krav ställs på antibiotika i fodret?

  2. Konventionella ägg producerade i Sverige, är det tillåtet att ha antibiotika som standard i fodret? Kan dessa tillåtna doser vara höga, eller antibiotika tillåts endast om hönsen är sjuka?

  3. Vilka andra gifter är vanliga i konventionella ägg?

  4. Jag har hört att man vid produktion av ekoägg använder fiskmjöl från fisk från Östersjön; dessa fiskar har ofta höga halter av tungmetaller och andra gifter. Stämmer detta? Hur kan fiskmjöl från Östersjön få kallas ekologiskt foder? Vilka är de vanligaste gifter i ekoägg?

  5. Görs något för att lösa problemet ovan med fiskmjöl från Östersjön? Kommer detta mjöl bli otillåtet som ekologiskt och när kommer detta ske?

  6. Är det större risk att ekohöns drabbas av sjukdomar och infektioner än konventionella, finns det då risk att äggen är smittade? Vad gäller för fågelinfluensan, kan det drabba ekohönsbesättningar mer än konventionella?

  7. Vissa konventionella äggtillverkare skriver att hönsen är uppfödda på enbart vegetabilitskt foder. VIlka för-/nackdel har detta? Innehåller dessa ägg mindre gifter & kemikalier?

Kommentarer

  • Hej Ola!

    1. Så här blir den svenska hönan KRAV-godkänd:
    • Hon får gå fritt inomhus och det får finnas högst 6 höns per kvadratmeter
    • Hon får KRAV-märkt foder. Det odlas utan kemiska bekämpningsmedel och konstgödsel.
    • Hon får vara ute och äta gräs.
    • Hon har skydd att gömma sig under när hon är ute.
    • Hon får krafsa och picka mask
    • Hon får rotfrukter eller hö att picka i som tidsfördriv.
    • Självförsörjningsgraden på fodret ska vara minst 50 procent.
    • Hon får bada i sand för att hålla fjäderdräkten fin
    • Bonden ska arbeta planerat för att djuren ska ha en god hälsa. Rutinmässigt förebyggande behandling får inte förekomma (dvs inget antibiotika i fodret).
    • Produktionen kontrolleras varje år.

    http://www.krav.se/sa-blir-honan-krav-godkand

    1. Nej. Det är inte tillåtet. Det är bara i foder till slaktkyckling som man får ha koccidiostatika.

    2. KRAV är en certifiering för produktionen. Att man odlar eller sköter djuren enligt KRAVs regler. Vi tar inte prover på produkter. I Sverige är det Livsmedelsverket som kontrollerar livsmedelsprodukter. Om du är intresserad av deras provtagning kan du kontakta Livsmedelsverket:

    http://www.livsmedelsverket.se/om-oss/kontakt/

    4.KRAV har inte regler för fiskmjölets geografiska ursprung. 2004, när branschen senast fick kännedom om förhöjda dioxinhalter i ekoägg, var källan till dioxinet Österjöfisk. Då infördes provtagning och gränsvärden för skadliga ämnen i fodret, vilket ledde till att dioxinhalterna sjönk. Enligt Jordbruksverket har halterna inte stigit i fodret sedan dess, trots att fiskmjölets ursprung alltså inte regleras.

    1. Just nu utreds källan till dioxinerna.

    2. Har inte sett någon statistik som visar överlag om hönsen drabbas mer eller mindre. Men det är klart att utevistelsen kan innebära risker för smittor som inte finns för höns som går inne hela sitt liv. Samtidigt är utevistelsen är livshöjande kvalitet som är starkt förknippat med god djurvälfärd och hönans naturliga behov och beteende.

    3. Nej, det går inte att säga att det blir mindre gifter och kemikalier för att man enbart ger vegetariskt foder. Eftersom det är konventionella grödor så kan rester av bekämpningsmedel finnas här. I konventionellt foder får man använda sig av syntetiska aminosyror för att näringsförsörja hönsen. Men det får man inte göra i ekologisk produktion. Proteinkällan i ekologiskt ska istället komma från växter eller fiskmjöl och det finns en viss risk för kontaminering av nedfall av föroreningar, som dioxiner exempelvis. Fodret som tillverkas i Sverige kontrolleras dock av foderföretagen och Jordbruksverket och alla tester visar att eventuell kontaminering ligger långt under gränsvärderna.

    Kajsa Onlineredaktör
  • Krav ägg ifrån garant, där hönorna inte får gå ut, hur är det möjligt
    , mvh Monica

  • Hej Monica!
    Ägg kan inte KRAV-märkas om inte kraven som står uppradade ovan uppfylls. Att hönsen ska ha möjlighet till utevistelse är en av grundbultarna i KRAV-certifierad äggproduktion.
    Vad har gett dig intrycket att detta inte gäller för Garants KRAV-märkta ägg?
  • Hej!
    KRAV-märkta ägg är säkra att äta. Provtagningar som Svenska Ägg har utfört visar att halterna av dioxiner sjunker. Det beror förmodligen på det nya foderprogrammet med sänkta nivåer av fiskmjöl och utfasning av Östersjöfisk. Enligt Svenska Äggs analyser, som omfattar en majoritet av de ekologiska äggproducenterna, har halterna av dioxiner i de ekologiska äggen sjunkit med 36 procent.  Redan innan låg dioxinhalterna långt under Livsmedelsverkets gällande gränsvärden.
    http://www.krav.se/dioxiner-i-agg

    Kajsa Onlineredaktör
  • Ok, det låter ju bra, men är det fortfarande så att KRAV-märkta ägg innehåller högre halter dioxiner än konventionella ägg?
    De testerna borde väl ha jämförts.
  • Hej Ola!
    De nya halterna i ekologiska ägg är just nu 0,9 pg/g fett. Medianhalten var 1,4 pg/g fett när Livsmedelsverket slog larm. Långt under gränsvärdet på 5 pg/g fett.

    I konventionella ägg låg medianhalten 2010-2015 på 0,46 pg/g fett.

    Nivåerna i ekologiska ägg är alltså fortfarande något högre än i konventionella ägg, men branschen jobbar på att de ska fortsätta sjunka.

    Kajsa Onlineredaktör