Varför ges dispens för foder i år?

Hej ser att ni skriver på er hemsida att ni ger dispens för foder på grund av torkan.
Men hur får jag reda på om djuren inte fått kravodlat foder? Efter som det är en policy vi har hemma att inte äta. Och åsidosätta regler utan att informera kunderna vad är meningen med krav? så finns inte heller någon möjlighet för mig att handla från krav odlat.

mvh En besviken kund.

"Kan jag få dispens för att få använda konventionellt foder?
Det finns inte möjlighet att söka dispens från KRAVs regler. Däremot har KRAVs styrelse beslutat om en tillfällig ändring av regel 5.1.9.7. Den innebär att om du absolut inte kan få tag på KRAV-märkt grovfoder:
– får du använda EU-ekologiskt grovfoder
– får du ge icke-ekologiskt grovfoder till dina KRAV-certifierade djur om Jordbruksverket beviljar dig undantag för det (se nedan).

Hos Jordbruksverket finns möjlighet att söka undantag för att ge dina djur icke ekologiskt foder."

Kommentarer

  • Hej Tobias!
    Över hela landet är det extrem torka och foderbrist. Djurens välfärd är vår högsta prioritet. Vi har därför infört en tillfällig regel som innebär att den lantbrukare som ABSOLUT INTE får tag på KRAV-märkt grovfoder får använda EU-ekologiskt grovfoder till sina djur, eller som sista utväg söka om undantag hos Jordbruksverket för att ge sina djur icke-ekologiskt foder. Detta är något som ryms inom EU-förordningen för ekologisk produktion vid katastrofläge, som vi anser att det är just nu.

    Det här är alltså en tillfällig regel på grund av den extrema torkan och akuta foderbristen. KRAV-bonden måste nu först visa att den har gjort allt för att hitta KRAV-märkt foder till sina djur. För KRAV-bonden som i övrigt följer alla KRAVs regler men hamnar i denna situationen ska det finnas en utväg för att djuren inte ska behöva svälta eller nödslaktas

    Du kan läsa mer om detta på KRAVs hemsida: https://www.krav.se/aktuellt/torka-och-foderbrist/

    Kajsa Onlineredaktör