Varför kan ni inte bara ge hönorna fiskmjöl från vildfångad fisk?

Hej!
Fisk från Östersjön är inte ätbar  pga höga halter av PCB och dioxin. därför borde man inte ge sådant fiskmjöl överhuvudtaget. fisk från Östersjön får säljas endast till svenska konsumenter. Det är förbjudet att sälja till andra länder. Jag köper ekoägg för att jag tänker att hönorna från bättre foder och har det bättre.
Snälla ta bort fiskmjölet från Östersjön helt!!

Kommentarer

  • Hej!
    Fiskmjölet är ett konventionellt foder och står därför utanför vår kontroll. Det vi har ställt krav på är att halterna av dioxin ska hållas under gränsvärden (vilket Jordbruksverket har kontrollerat) och att det ska komma från hållbart fiske.

    Nu har foderbranschen själva plockat bort all fisk från Östersjön för att se om det ger effekt på äggen. Nya tester på äggen kommer att tas i mars. Vi kommer att ge besked om vilken effekt det nya fodret har gett när resultaten från testerna är klara.
    Kajsa Onlineredaktör
  • Var kommer ni att redogöra för resultaten? Jag förstår faktiskt inte hur man kunnat använda fisk från Östersjön till foder. Jag har litat på att KRAV kontrollerar att hela hanteringen är bra både för djur och hälsa. Det är ju välkänt att fisk från Östersjön inte är så bra mat. Hur kommer det sig att ni inte ställt krav tidigare? Tyvärr har mina barn redan ätit en hel del av de ägg som har förhöjda halter av de här miljögifterna. Jag vill gärna följa den fortsatta utvecklingen i frågan.
  • Hej!
    Vi kommer att berätta om resultaten på vår webbsida ​Dioxiner i ägg​​​. Där finns också information om hur vi jobbat med frågan tidigare.
    Fler frågor och svar kring dioxiner i ekoägg finns även ​här i konsumentforumet​​​.
  • Hej!
    Provtagningar som Svenska Ägg nu har utfört visar att halterna av dioxiner sjunker. Det beror förmodligen på det nya foderprogrammet med sänkta nivåer av fiskmjöl och utfasning av Östersjöfisk. Enligt Svenska Äggs analyser, som omfattar en majoritet av de ekologiska äggproducenterna, har halterna av dioxiner i de ekologiska äggen sjunkit med 36 procent.  Redan innan låg dioxinhalterna långt under Livsmedelsverkets gällande gränsvärden.
    http://www.krav.se/dioxiner-i-agg

    Kajsa Onlineredaktör