Leder bedövning med koldioxid till obehag för grisar?

Hej!
Först och främst, jag är en väldigt entusiastisk konsument av KRAV produkter, särskilt engagerad är jag när det kommer till animaliska produkter och äter inget kött som inte är Kravmärkt. Jag har nu tittat in lite mer på slakt av grisar och såg att även i era regler så bedövas grisarna med koldioxid (tills något bättre alternativ kommer). Jag har nu läst olika forskningsrapporter om just olika typer av bedövningar där det bland annat står att koldioxid leder till obehag och inte är ett optimalt medel i perspektiv för djurens välbefinnande, men jag har inte hittat vilken typ av obehag det leder till. Jag litar på er och skulle därför vilja höra ert perspektiv på bedövning med koldioxid; leder till obehag för djuren och i så fall på vilket sätt? Finns det andra metoder ni överväger som ev är djurvänligare?

Hälsn
Linda

Kommentarer

  • Hej Linda!
    KRAVs regler för slakt baseras till stor del på svensk djurskyddslagstiftning och att djuren ska slaktas under lugna och värdiga former. Det finns vissa KRAV-regler som är strängare än djurskyddsbestämmelserna, såsom att det ska finnas en djurskyddsansvarig på slakteriet även på små slakterier, att djuren inte får blandas så att etablerade djurgrupper blandas med andra djur och att elektrisk pådrivare inte får användas för att driva djuren i slakteriet. Enligt KRAVs regler ska djur också avskärmas så att de djur som ännu inte bedövats inte kan se djur som avblodas eller slaktkroppar som hanteras.

    Lär mer om KRAV-certifierad slakt här:
    Hur slaktas KRAV-certifierade djur?​​​

    Just nu finns inga strängare regler som rör själva avlivningsmetoden så enligt KRAVs nuvarande regler får koldioxid användas i samband med bedövning/avlivning, i enlighet med svensk lagstiftning. Men vi följer forskning och utveckling på området så i framtiden, när det förhoppningsvis finns mindre aversiva gaser än koldioxid, som fungerar väl för bedövning så ska dessa användas.

    Kajsa Onlineredaktör
  • Hej!
    Just den infon har jag kunnat hitta i era regelformulär 😀 det jag skulle vilja veta är på liket sätt den bedövar i praktiken? Söker jag på ämnet har jag vara hittat info i forum och där har många skrivit att grisarna kvävs av bedövningen och upplever stor obehag i halsen. Jag undrar om detta är information jag kan lita på eller om ni har en annan info om hur grisarna upplever bedövningen?
    Hälsn
    Linda

  • Hej Linda!
    Här finns två veterinärarbeten som sammanfattar bra både de studier som gjorts tidigare och möjliga lösningar framöver.

    Bedövningsmetoder vid slakt av svin: en jämförelse ur djurvälfärdsperspektiv
    http://stud.epsilon.slu.se/2417/1/wallin_j_1004...

    Gasbedövning av gris inför slakt : koldioxid eller alternativa gasmixturer?
    http://stud.epsilon.slu.se/6711/

    En del forskning pågår fortfarande med olika mix av gaser (CO2, Argon, N2, helium mfl) samt även med test (eller idéer om att testa) att använda först argon och sedan CO2 för att komma åt både problemen med aversion och bedövningsgrad (bägge frågor viktiga ur djurvälfärdsynpunkt).

    Vi har dock inte kunnat se annat än att alla dessa tester och diskussioner fortfarande är på forskningsnivå. Så vitt vi har kännedom om det, finns inte argon eller mix av argon/CO2 tillgängligt för kommersiellt bruk och en del slakterier skulle också behöva få en annan utformning och utrustning för att klara bedövning med andra gaser. Men det är en viktig fråga och vi bevakar den.

    Kajsa Onlineredaktör
Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.