Är ekologiska citroner obesprutade?

Hej jag har en fråga om huruvida eko citroner är obesprutade eller inte? Kan jag vara säker på att eko- och kravmärkta citroner/apelsiner är obesprutade? Ibland ser de små ovala ekoklisterlapparna som sitter på varje frukt "hemsnickrade" ut. Ska de små krav- etiketterna alltid se likadana ut eller kan de variera från affär till affär?

Kommentarer

  • Hej Mariette!
    Ja, KRAV-märkta citroner odlas utan kemiska bekämpningsmedel. KRAV har regler för hur märket får användas, exempelvis minsta storlek, friyta och färg på märket. Däremot är det de KRAV-certifierade företagen som tar fram etiketterna. Det gör att utseendet på etiketterna kan variera, under förutsättning att våra regler för märkesanvändningen följs.