Är det sant att det finns dioxin i ekoägg?

Jag har hört på nyheterna att det finns dioxin i ekologiska ägg. Kan det stämma?

Kommunikatör
Visa bästa svaret

Kommentarer

  • Ja, miljögiftet dioxin finns tyvärr som förorening i alla animaliska livsmedel.

    Onsdagen den 12 oktober meddelade Livsmedelsverket att deras kontroller visar att halterna har ökat i ekoäggen. Det innebär att det behöver göras en utredning om var dioxinet kommer från så att halterna kan sänkas. Livsmedelsverket skriver också att halterna ligger under gränsvärdena och att de inte ändrar kostråden.

    I dagsläget vet vi inte varifrån dioxinet som förorenat de ekologiska äggen kommer och det måste vi snabbt ta reda på.

    Att halterna ökar är ny information för oss. De senaste 10 åren har vi inte fått några tecken som visar att dioxinhalterna ökar eller ligger över några åtgärdsgränser.

    För 12 år sedan, 2004 upptäcktes dioxin i ekoäggen. Då visade det sig att dioxinkällan kom från fiskmjöl från Östersjöfisk. Tillsammans med branschen agerade vi snabbt för att få ner halterna. Studier och uppföljande tester visade att vi lyckades med det. Sedan dess tas det prover på allt foder och enligt Jordbruksverket har halterna inte stigit.

    Det är helt oacceptabelt att halterna av dioxin ökar. Att nedsmutsningen av vår miljö gått så långt att den sprider sig till ekologiska livsmedel.

    Foderbranschens teori är ändå att de höjda nivåerna beror på fodret och har lanserat ett nytt fasfoderprogram för att minska nivåerna av dioxin och PCB i ekoäggen. Bland annat sänks nivåerna av fiskfoder. Enligt besked från foderbranschen har Östersjöfisk också fasats ut och används inte i det nya fodret. Effekten kommer att följas upp med provtagningar i mars 2017.

    Håll dig uppdaterad i frågan på KRAVs hemsida: http://www.krav.se/dioxiner-i-agg

    Livsmedelsverkets pressmeddelande

    Kajsa Onlineredaktör
    Bästa svaret
  • Hej Hans!

    Vi vet idag inte källan till de ökade dioxinhalterna i ekoäggen. Jordbruksverket tar prover på det fiskmjöl som används som foder och har inga indikationer på att gränsvärden eller åtgärdsgränser för dioxin har överskridits. KRAV måste nu tillsammans med branschen ta reda på varifrån dioxinet kommer, för att sedan bestämma vilka åtgärder som måste vidtas för att minska halterna.

    KRAV är en märkning som visar hur maten odlats, att det skett utan kemiska bekämpningsmedel och konstgödsel. Vi vill inte vara med och bidra till spridningen av miljögifter på vår planet som sedan riskerar att hamna i vår mat. Vill du bidra till en miljö med mindre miljögifter så är det KRAV-märkt och ekologisk mat du ska välja.

    Läs mer om varför KRAV tillåter fiskmjöl i hönsens foder: https://kundo.se/org/krav/d/ar-det-ekologiskt-r...

  • Hej! Det är verkligen beklagligt att ni inte har något krav på ursprunget från Fisk-fodret. Betyder det att fiskfodret inte heller behöver vara KRAV eller MSC-märkt?

    Själv väljer jag aktivt bort att äta fisk från Östersjön (och all annan fisk också för den delen) och känner mig grundlurad när jag får reda på att jag ändå får i mig Östersjöfisk genom att äta ekologiska ägg.

    Krav har inte råd med såna här skandaler. Jag jobbar själv med att öka andelen ekologisk mat i offentlig sektor och jobbar ständigt med att vässa argumenten för varför vi ska få in mer ekologiskt. Det blir väldigt svårt att motivera varför vi ska betala extra för ekologiska ägg när sån här information kommer.

    Höns som går ute och fångar insekter, maskar osv och inte stressas till att lägga över 300 ägg om året behöver inte fiskmjöl i fodret. Jag har själv höns hemma och de klarar sig bra på spannmål och det de hittar ute i det fria. Ställ hellre högre krav på utomhusvistelse, utrymmen och vila för hönsen än stoppa dem fulla med fiskmjöl för att få upp produktionen. Jag betalar gärna extra för att slippa fisk i mina ägg.

  • Hej!
    Jag vill förtydliga att hönsen får max 10 procent konventionellt foder som inte är av jordbruksursprung. Det kan då bestå av fiskmjöl.

    Det fiskmjöl som används som foder till KRAV-certifierade hönor ska komma från hållbart fiske och det ska följa den svenska foderlagstiftningen som styr provtagning och anger vilka gränsvärden som gäller för skadliga ämnen. Det finns alltså strikta gränser för halter av dioxin för att det inte ska komma in via fodret.

    Det är Jordbruksverket som har det övergripande ansvaret för foderfrågor, men det är foderproducenterna som ansvarar för att provtagning sker och att halterna ligger under uppsatta gränsvärden.

    Som vi har påpekat tidigare är det okänt varifrån föroreningen i äggen kommer. Halterna av dioxin i fodret har nämligen inte stigit sedan de sänktes 2005, enligt Jordbruksverkets tester. Därför kommer nu KRAV tillsammans med branschen att utreda vad källan är och ta fram åtgärder.

    Läs mer och följ vad som händer här: http://www.krav.se/dioxiner-i-agg

    Kajsa Onlineredaktör
  • Hej

    Jag är också oerhört besviken på de förhöjda gifthalterna i ekoägg. Den viktigaste motivationen för mig att betala extra för ekologiska livsmedel har varit tron att jag och familjen ska få i oss mindre miljögifter. Med äggen har det tydligen varit tvärtom! För mig är det ofattbart att man väljer att mata ekologiska hönor med fisk från Östersjön. Det är ju inte helt oväntat att det kan leda till att de får i sig miljögifter. Fisk känns överhuvudtaget inte som naturlig föda för hönor dessutom.

    De svar jag har fått av olika äggproducenter på mina frågor har jag uppfattat som mycket arroganta. De anser att giftnivåerna är acceptabla och helt ofarliga eftersom de ligger under arbiträra gränsvärden. Detta bemötande irriterar mig enbart. Det finns inga ofarliga nivåer av miljögifter som DDT, PCB och tungmetaller. Jag uppskattar inte att bli bemött som en idiot.

    Tyvärr reflekterar detta negativt på hela KRAV. Om man försöker lura konsumenterna vad gäller ekoägg, varför ska jag då lita på andra KRAV-produkter? Väljer man att odla KRAV-grödor på de åkrar som har högst kadmiumhalt också?

    Jag har tillsvidare helt slutat köpa ekoägg, och tyvärr leder detta till att det inte längre i övrigt känns självklart att den KRAV-märkta varan vinner när jag väljer mellan 2 produkter.

  • Hej!
    Vi tar den här frågan på stort allvar och utreder just nu var källan till dioxinet kommer från.

    Dioxiner finns i alla animaliska livsmedel. Mattias Öberg, docent i toxikologi skriver:
    "Just ägg står för en försvinnande liten del av dioxinexponeringen oavsett om du köper ekologiskt eller konventionellt producerade. Fiskprodukter och animaliskt fett innehåller dioxin eftersom vi förorenat ekosystemen under lång tid. Halten i modersmjölk är faktiskt mycket högre än i ekologiska ägg om det är någon tröst."

    Läs gärna hela Mattias text här: http://supermiljobloggen.se/debatt/2016/11/okun...

    Du får alltså dioxiner även när du köper konventionella ägg. I de konventionella äggen finns det i genomsnitt 0,46 pg TEQ (toxiska ekvivalenter) /g fett. Men om du istället väljer att köpa de konventionella äggen får hönorna inte gå fritt, vara ute och äta gräs, krafsa och picka mask eller bada sandbad i riktig sand.

    Kajsa Onlineredaktör
  • Hej!
    Jag skulle vilja veta om uppföljningen under mars månad har visat på någon förändring av dioxin i ekoägg?

  • Hej Emmelie!
    Vi har inte fått resultat av uppföljningen än. Vi kommer att rapportera om det när resultaten är klara.
    Kajsa Onlineredaktör
  • Hur går det? Också chockad över att ni låter de ge hönorna foder ifrån Östersjöfisk.

    Vad jag läst så har det nya fodret gett liten minskning på utvalda gårdar?

    Varför inte bara föda upp en ny höna och ge den det nya fodret direkt för att se vad som händer? Borde vara krav att de gamla hönorna som är fulla slaktas och ersätta med nya..
  • Christofffer, jag tror problemet är att marken också är full av dioxiner där hönsen går och pickar. De har ju bajsat ut östersjöfisk i åratal och då sannolikt förgiftat marken. Och jag håller med dig - det är helt horribelt att det har fått ske. Jag är djupt besviken på Krav och äter fortfarande bara ägg från frigående icke-ekologiskt utfodrade höns.

    Mvh
    Emmelie
  • Hej Emmelie! Mycket möjligt, men måste ju finnas någon gård som inte utfodrar sina hönor med Östersjöfisk? Eller? Hönor är ju landgående djur så förstår faktiskt inte ens varför fisk ska finnas i deras diet från  första början. Ingår knappast i deras naturliga kostcirkel.

    Tror du frigående icke ekologiska är bättre än tex icke ekologiska i bur? Ur giftsynpunkt alltså. Läst att icke ekologiska frigående mår sämre än hönor i bur pga för många djur på för liten yta. Vilket leder till att de bråkar med varandra.

    Mvh Christoffer
  • Hej Christoffer!

    Jag har förstått det som att höns behöver en viss typ av aminosyra för att må bra och kunna producera ägg. I det konventionella jordbruket framställs aminosyran i fråga syntetiskt men eftersom det inte är tillåtet inom det ekologiska jordbruket tillsätts den istället i form av fiskmjöl. I andra delar av världen används sannolikt inte förgiftad fisk men eftersom vi i Sverige glatt tillåter att befolkningen förgiftas för att rädda jobb inom fisket har väl det här ansetts vara ytterligare ett utmärkt användningsområde för östersjöfisken.

    Hur som, intressant fråga! Eftersom icke-ekologiska höns inte får fiskmjöl bör inte problemet vara lika stort oavsett vad du väljer. Vi har dock problem med tungmetaller och annat i marken på flera platser runt om i Sverige varför burhönsen ur ett giftperspektiv borde vara bättre. Jag måste dock erkänna att jag tycker för synd om hönsen för att välja burhöns. Du har säkert rätt vad gäller jämförelsen frigående höns inomhus och burhöns men jag har förstått att frigående höns utomhus jämförelsevis ska ha det ganska bra. Därför väljer jag i första hand icke-ekologiska frigående höns utomhus.

    Mvh

    Emmelie
  • Hej igen!

    Roligt med lite diskussion såhär. Och ja, jag har läst ungefär samma sak som du när jag forskat runt. Däremot verkar det vara mest ägglobbyn som pratar om att fiskmjölet behövs.

    Läste en lång sidor studie gjord av Uppsala universitet där de studerat just dioxiner och PCB i ägg. Förmodligen studien som låg till grund för debatten 2004.

    Den visade att de äggen med absolut lägst innehåll av gifter kom ifrån ekologiska gårdar som hade ett helt vegetabiliskt krav-foder. Dock var endast 2 gårdar med i studien som använde nämnda foder så jag antar att det inte är väldigt vanligt.

    Det går alltså utmärkt att göra ett kravmärkt foder helt utan fisk. Tex detta

    https://www.granngarden.se/honsfoder-granngarden-eko-varp-20-kg/p/1231811_BASE

    Alltså är problemet inte att det inte går göra foder utan fisk. Min gissning är snarare likt din att de vill gynna fisknäringen och förmodligen för att höja lönsamheten.

    Dåligt tycker jag. Tycker det vore bättre ifall krav börjar kräva att de använder vegfoder och om det blir för dyrt får de helt enkelt höja priset några ören.

    Kanske att de skulle kunna tillåta eu-eko märkning på ägg som blivit värpta av hönor med fiskfoder och krav på vegfoder ägg? Köper inte idén att det är jorden som är problemet, då skulle konventionella ägg från frigående höns ha samma höga värde.

    Och som jag sa i ett tidigare inlägg borde det vara krav att de förnyar bestående eftersom ämnena inte lämnar kroppen / utsöndras väldigt sakta vilket ger nytt foder en begränsad effekt.

    Mvh

    Christoffer

  • Hej Emmelie och Christoffer!
    Vad spännande att ni har börjat prata med varandra här.
    Jag ska återkomma med svar till er så fort jag kan - vår expert i frågan är inte tillgänglig för tillfället. Jag hoppas att det är okej om jag återkommer inom några dagar!
  • Det var hemskt vad många dagar det skulle ta att återkomma. Ni har inte fått kalla fötter väl ?
  • Hej igen!

    Jag ber om ursäkt för att jag dröjt med mitt svar. Jag hoppas kunna reda ut de flesta av era frågor!

    Livsmedelsverket förväntas presentera resultatet av det nya foderprogrammet framåt sommaren. De sista proverna på ekologiska ägg tas nu under våren. Men det kommer snart indikationer från äggbranschen om det nya fodret har gett resultat. Jag uppdaterar i den här tråden när deras resultat kommer!

    Det är inte sannolikt att hönsen har förgiftat sin utemiljö genom sin avföring. Vi har inte all kunskap om hur dioxinet tas upp i organismen, men vi vet att det binds i fettet och att det är därför det återfinns i äggen till exempel. Därför är det inte troligt att det skulle komma ut genom hönans avföring. Däremot vet vi att andra miljöföroreningar såsom nedfall eller bränning av giftiga material kan ge föroreningar i marken. Detta anses kunna påverka djur som går ute och betar och pickar i marken. Därför är det viktigt att ha koll på hur marken har använts innan det byggs en rastgård för höns. Detta ska kontrolleras, enligt KRAVs regler, för att minska risk för att få in föroreningar.

    Varför används inte KRAV-märkt foder helt utan fiskmjöl för att få ner halterna av dioxiner? För större gårdar är det viktigt att hönsen utfodras så att det fungerar bra och alla djur får tillgång till foder av rätt sammansättning. De moderna hönshybriderna som finns i våra större besättningar är mycket känsliga för störningar som kan uppstå om djuren utfodras på ett sätt som inte motsvarar deras höga proteinbehov. Vegetabiliska foder kan fungera bra, men är inte så vanligt förutom i små besättningar. Små besättningar har ofta andra hönsraser med lägre krav på proteinnivåer i fodret, eftersom de har lägre produktion. Dessa höns kan också lättare hitta insekter, mask och annat nyttigt ute i rastgården, som komplettering till det vegetabiliska fodret. Tillgången till ekologiska vegetabiliska foderråvaror med rätt sammansättning av aminosyror (protein) är dessutom begränsad och det är därför fiskmjöl används.

    Ni undrar också varför äggproducenterna inte har förnyat bestånden av värphöns för att minska halterna av dioxiner i äggen. Det är troligen inte så att dioxinerna finns upplagrade i hönan och sedan ”släpps ut” i äggen utan med största sannolikhet kommer dioxinkällan via det foder hönsen äter, så att byta ut alla höns är inte en lösning, utan det är sammansättningen av deras foder som behöver förändras - vilket äggbranschen har tagit tag i.
  • Hej!
    KRAV-märkta ägg är säkra att äta. Provtagningar som Svenska Ägg nu har utfört visar att halterna av dioxiner sjunker. Det beror förmodligen på det nya foderprogrammet med sänkta nivåer av fiskmjöl och utfasning av Östersjöfisk. Enligt Svenska Äggs analyser, som omfattar en majoritet av de ekologiska äggproducenterna, har halterna av dioxiner i de ekologiska äggen sjunkit med 36 procent.  Redan innan låg dioxinhalterna långt under Livsmedelsverkets gällande gränsvärden.
    http://www.krav.se/dioxiner-i-agg
    Kajsa Onlineredaktör
Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.