Är det möjligt att köpa KRAV-märkt chark i Stockholm?

Är det möjligt att köpa kravmärkt chark i Stockholm? Jag har verkligen sökt på internet om detta men utan att finna någon butik som har det.

Eftersom jag helst vill ha nitritfri chark, får jag tillsvidare hålla tillgodo med "Brödernas Schyssta" samt LIDL's dyraste parmaskinka. Bägge är fria från alla slag av konserveringsmedel. Men helst skulle jag förstås vilja köpa Krav-märkt.

I julas fick jag tag på kravmärkt julskinka, men sedan dess har jag inte hittat någon butik i Stockholm som säljer Krav-märkt chark, trots att jag har sökt med ljus och lykta.

Med vänlig hälsning Bertil Friman Stockholm

Kommentarer

  • Hej Bertil!
    Det finns några charkföretag som tillverkar KRAV-märkt chark, men vi för inte register över var de säljer sina produkter. Därför kan jag inte säga var du ska gå för att hitta KRAV-märkt chark.

    En start kan vara att gå till KRAV-certifierade butiker och be att de tar in KRAV-märkt chark, om de inte redan har det i sortimentet. Här kan du söka efter vilka KRAV-certifierade butiker som finns i Stockholm:
    https://hitta.krav.se/

    Den största leverantören av KRAV-märkt chark är Melins idag. På Melins hemsida hittar du en lista över var produkterna säljs. De säljs också via Mathem.
    https://melins.se/

    Kajsa Onlineredaktör
  • Hej
    Det här är verkligen en utmaning :-). Innan jag vände mig till Er, hade redan tidigare jag hittat Melins. De har en lista med sex kunder i Stockholm, men de säljer också mycket annat än chark.

    Den enda av deras kunder som ligger i city är Paradiset. Full av förhoppningar gick jag dit och hittade en butik med höga priser och tjusig inredning, trevlig men okunnig personal i övre tonåren, men ingen kravmärkt chark.

    Mathem.se har kravmärkt chark, men priserna är kungliga, ofta kring 500 kr/kg + 95 kr expeditionsavgift (läs transport).

    F n återstår då att söka av ICA Kvantum Farsta, ICA Kvantum Lidingö, ICA Maxi Botkyrka, ICA Maxi Nacka. Får se om jag orkar jaga dem.

    Om det fanns en enda butik i Stockholm som säljer KRAV-märkt chark, så vore det verkligen en välsignelse om någon lade upp en lista på den eller de butikerna.

    Bästa hälsningar. Bertil

  • Hej Bertil!
    Jag förstår frustrationen, men att det är svårt att få tag på KRAV-märkt chark beror på att andelen är så väldigt liten. Men nu har jag hört att fler aktörer är på väg in med KRAV-märkt charksortiment. Bland annat Korvhantverk Stockholm: http://korvhantverkstockholm.se/

    Så förhoppningsvis kommer det att ändras i charkdisken så småningom. Fortsätt fråga efter det - signalera till branschen att konsumenterna vill ha det nitritfria KRAV-märkta charksortimentet!
    Kajsa Onlineredaktör
  • Hej,
    Det är märkligt detta. Jag var i USA nyligen och där fanns det flera märken som sålde "Organic" och som också visade sig vara nitritfria och till nästan vanliga priser.
    Mycket märkligt att det ska vara så svårt i ett föregångsland som Sverige och tt det ska betraktas som lyx att köpa utan tillsatser.
    //Dennis
  • Hej Dennis!

    Glädjande nog börjar det komma KRAV-märkta charkprodukter även i Sverige. Se till exempel Korvhantverk, och de återförsäljare som finns på deras hemsida.
    http://www.korvhantverk.se/produkter/charkuterier/lufttorkade-korvar/
    Deras produkter är mjölksyrade och går därför att producera utan den konserverande effekten som nitrit har. Även Melins lamm har KRAV-märkt chark. De har webbutik, och på deras hemsida kan du hitta de butiker som säljer deras produkter: https://melins.se/har-hittar-du-melins-produkter/

    Hälsningar från KRAV
    Kommunikatör
  • Hej,
    Tack för tipsen - provade ICA i Farsta men inga Melin-produkter där - dom hade Brödernas schyssta. Ska titta på ICA i Haninge - letade där förr veckan men hittade inte något - får leta igen.
  • Hej, jag har i två veckor försökt hitta något ställe som säljer nitrit fritt julskinka.....det visade sig vara omöjligt att hitta. Det känns nästan som att det hemlighålls platserna.
    Kan ni rekommendera ngn plats?.

    Tack på förhand!
    Monica
    Monica Romero
  • Hej Monica!

    Ursäkta sent svar. Det vi framförallt kan rekommendera är att be butiken att ta in julskinka utan tillsatt nitrit. Det är så utbudet kan öka. Sedan har KRAV sammanställt en lista över var du kan köpa KRAV-märkt julskinka, vilken uppdateras inför varje jul. Listan hittar du på www.krav.se/julskinka.

    Vänliga,
    Ellen
    Kommunikatör