Är det godkänt med Etoxikin E324 i paprikapulver - som används i t ex tacokryddan?

Hej,om ett paprikapulver är KRAV märkt. Kan man du utgå ifrån att det INTE innehåller Etoxikin E324?

I följande artikel skriver man ”Ämnet etoxikin är förbjudet som tillsats i livsmedel med något enstaka undantag (tex paprikapulver)”  http://www.testfakta.se/tester/livsmedel/f%C3%B6rbjudet-bek%C3%A4mpningsmedel-i-odlad-lax

Jag vill blanda mina egna tacokryddor, men vill inte ha några gifter som tillsatser! Snälla KRAV säg att ni inte godkänner E324.

Kommentarer

  • Hej!
    Nej, Etoxikin (E324) är inte tillåtet i KRAV-märkta produkter. Det används alltså inte vid odling av ekologisk paprika.

    KRAV-märkt lax ska naturligtvis inte heller få foder som innehåller etoxikin. Vad som har skett utreds nu av det norska certifieringsorganet Debio som kontrollerar fiskodlingen.

    Eftersom det var en lägre halt i den ekologiska fisken kan det ha orsakats av en förorening av det konventionella fodret. Men det finns regler för åtskillnad mellankonventionella och ekologiska produkter för att det inte ska kunna ske.

    Vi återkommer med mer besked om detta på vår hemsida www.krav.se så fort vi fått svar från Debio.
    Kajsa Onlineredaktör
  • Tack för det snabba svaret! Ni har gett mig ytterligare en anledning att bara köpa KRAV märkta kryddor. Förut har jag bara valt ekologiska alterntiv, det är faktiskt först nu jag inser hur bra KRAV märkta produkter är :-)

    P.s Skall bli intressant att höra vad Debio har att komma med.
  • Är det alltså tillåtet med etoxikin i icke-kravmärkta paprikapulver? I vilken halt? Jag hittar bara att det är tillåtet i päron under 0,05ppm är det alltså tillåtet i paprika också?
  • Hej Anne!
    Jag känner inte till i vilken grad etoxikin är tillåtet i konventionella produkter. Du kan vända dig till Livsmedelsverket med den frågan, de har ett likadant forum här:
    https://fragor.livsmedelsverket.se/org/livsmedelsverket/
    Kajsa Onlineredaktör
  • Jag har kollat med Urtekram (som säljer ekologiska kryddor och som finns i de flesta stora matubutiker) och de har bekräftat att det inte tillsätter etoxikin i sina kryddor. Bland annat har de ett paprikapulver som är KRAV märkt. Funkade alldeles utmärkt att göra egen Taco mix på :-)