Varför får KRAV-märkta produkter inte berikas?

Hej,

Varför får man inte berika KRAV-märkta produkter? Så som jag har förstått det får man t exv inte tillsätta vitaminer till t ex KRAV-märkt sojadryck. Stämmer det?

Jag köper så långt det är möjligt KRAV-märkta livsmedel. Dock, eftersom vi i mitt hushåll äter mestadels växtbaserade "mjölkprodukter" såsom havregurt och sojadryck behöver vi de vitaminer (exempelvis vitamin D) som de konventionellt producerade varianterna av dessa produkter berikas med. Det gör att vi inte kan köpa de KRAV-märkta alternativen av dessa produkter även fast vi gärna skulle vilja det.

Om man fick berika KRAV-märkt sojadryck och havregurt skulle vi kunna konsumera de KRAV-märkta varianterna av växtbaserade "mjölkprodukter" i högre utsträckning. Skulle ni kunna överväga att ändra på regeln om att man inte får berika KRAV-märkta produkter med tanke på att fler som väljer växtbaserade "mjölkprodukter" då skulle kunna välja de KRAV-märkta alternativen?

Bästa hälsningar,
Helena

Kommentarer

  • Hej!

    Berikning av livsmedel får bara ske när det föreskrivits av myndighet. Detta är EU-regler för ekologisk produktion, som KRAV följer. KRAV kan ha strängare regler än EU, men inte mildare. Vi kan alltså inte tillåta en berikning om inte EU gör det. Då behöver antingen EU:s regler för ekologisk produktion ändras ELLER Livsmedelsverket påverkas att föreskriva berikning.

    Livsmedelsverket jobbar med detta just nu. Läs mer om det Livsmedelsverkets hemsida:http://www.livsmedelsverket.se/om-oss/press/nyh...

    Kajsa Onlineredaktör
  • Hej!

    Ok, så växtbaserade "mejeriprodukter" som är konventionellt odlade och producerade kan berikas enbart för att de "inte är ekologiska"?

  • Hej!
    Ja, konventionella produkter behöver inte ta hänsyn till EU:s regler för ekologisk produktion. MEN, som du kan läsa på Livsmedelsverkets hemsida remissas just nu berikning av livsmedel och antalet produkter där berikning föreskrivs kan komma att utökas.

    Kajsa Onlineredaktör
  • Hej igen Kajsa,

    Jag förstår. Det låter bra att förändring är på gång!

    Vet du vad skälet är till att att det finns en EU-regel som säger att ekologiska produkter inte får berikas?

    Vad skulle det bli för konsekvenser om KRAV i ett fall som detta förbisåg EU:s regler och handlade efter eget huvud? (Jag förespråkar inte detta men jag är intresserad av vilka maktmedel EU har att ta till.)

    Bästa hälsningar,
    Helena

  • Hej!
    Jag känner tyvärr inte till bakgrunden till EU:s regel, men återkommer om det när jag har hittat svar på det.

    Konsekvenserna om KRAV inte följer EU-förordningen för ekologisk produktion är att vi riskerar att de KRAV-märkta produkterna inte längre får kallas för ekologiska.

    Kajsa Onlineredaktör
  • Hej!
    Nu har Livsmedelsverket infört en föreskrift om att det är obligatoriskt att även D-vitaminberika KRAV-märkt fil, yoghurt och växtdrycker, som exempelvis havremjölk.
    Läs mer på Livsmedelsverkets hemsida

    Kajsa Onlineredaktör