Är regler vid odling ej avsedd för mänsklig konsumtion mindre stränga?

Jag har hört att KRAV-reglerna vid odling av spannmål/andra växter som ej är avsedd för mänsklig konsumtion ex djurfoder eller fågelfrön inte är lika stränga som det som är avsett för oss människor. Har svårt att tro det men måste ändå fråga, stämmer det?

Kommentarer

  • Hej!
    Om ett livsmedel eller foder är KRAV-märkt innebär det att råvaran är odlad enligt KRAVs regler. Det finns inga parallella regler för odling av exempelvis spannmål för djurfoder.

    Däremot kan det som odlas under karensen få användas som foder till KRAV-certifierade djur. Det är då grödor som odlats enligt KRAVs regler men som inte får KRAV-märkas förrän marken legat i karens (två år för för ettåriga grödor och tre år för perenna).

    Kajsa Onlineredaktör