Lägenhet - studentlägenhet

Hej,

Min son planerar att söka in till Räddningsskolan på Sandö till våren, dvs. med studiestart hösten 2021. Med anledning av det har jag två frågor:
1. Bör han ställa sig i bostadskö redan nu? Han vill hellre bo inne i Kramfors än ute på Sandö.
2. Hur funkar det med kollektivtrafik mellan Kramfors och Sandö?
Lars Lustig

Kommentarer

  • Hej!
    1.Inför varje terminsstart publicerar vi lediga studentlägenheter på vår hemsida Krambo.se. Inför vårterminen publicerar vi den 1/12 och inför höstterminen publicerar vi den 10/6. Din son behöver inte stå i kö eftersom vi har "först till kvarn" och det innebär att den lägenhet eller rum som din son har anmält sig på kommer han få ett erbjudande om att hyra. Vi har två typer av studentlägenheter, omöblerade ettor på Ringvägen 20 och delat boende i en möblerad trea på adresserna Källgatan och Hällgumsgatan.
    2. Just nu ser kollektivtrafiken ut så här mellan Sandö och Kramfors. Se nedan. Det är cirka 12 km enkel väg mellan Kramfors och Sandö.
    Katarina Kundtjänst/ Uthyrning
  • Jag planerar att söka till hola folkhögskola i Nyland till våren med start hösten 2022. Därför har jag två frågor: Ska jag ställa mig i bostadskön nu? Jag vill bor hellre i Kramfors än i Nyland. 2. Hur det fungerar med kollektivtrafiken mellan Kramfors och Nyland
    Ubah
  • Hej!
    Om du ska gå i skola så har vi studentlägenheter på Ringvägen 20 omöblerade på 44 kvadrat i Kramfors Men vill du bo närmare Skolan så har vi vanliga lägenheter att hyra i Nyland. Etta med kokvrå eller vanliga ettor för en billig peng. Då du ska anmäla dig till en studentlägenhet så behöver du skriva in dig som sökande på studentlägenheter. Studentlägenheterna publiceras den 10/6 och det är först till kvarn som gäller.
    Om du även vill ansöka på vanliga lägenheter så är det en separat ansökan, när du är inloggad så kan du komplettera din ansökan med att även vara sökande på en vanlig lägenhet. Då gäller andra regler. Då är det poängen som styr hur du hamnar i kön på en lägenhet som du sökt. Du får ett poäng för varje dag du är med i kön.
     Då det gäller busstrafiken så behöver du kolla upp det på Länstrafiken eftersom de ändrar tiderna inför sommaren. Men någon buss ska väl gå till skolan.
    Katarina Kundtjänst/ Uthyrning
Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.