Varför får jag så hög vattenräkning?

Hej, jag får alltid en dyr vattenräkning. Varför, och vad kan jag göra annorlunda?

Kommentarer

  • Hej Rikard!

    Orsaken till att vi har infört individuell mätning och debitering av vatten i en del av vårt bestånd är till stor del att vi tycker det är mer rättvist att man betalar för det man förbrukar istället för att alla delar på den totala vattenförbrukningen.
    Vi vill på så sätt ge hyresgästerna möjlighet att kunna påverka sina kostnader. Erfarenheter, både från oss och från andra delar av Sverige, visar att förbrukningen kan minska när varje hyresgäst får betala för det vatten man använder. Minskad förbrukning sparar energi vilket både miljön och privatekonomin vinner på.

    Varför du upplever din vattenräkning som hög kan vara svårt att svara på, men störst chans att påverka den har du själv genom att fundera över din förbrukning.

    Genom att tänka på dina vanor, tillexempel;
    • på vilket sätt du diskar,

    • hur länge du spolar vatten i diskho/handfat,

    • hur ofta du badar/duscha och så vidare,

    kan du kanske hitta utrymme för att minska din förbrukning och därmed också din kostnad för vattnet.

    Du kan läsa mer i vår folder som vi bifogat i detta svar, om individuell mätning och debitering av vatten.

    Om du däremot tycker att något inte stämmer med din vattenmätning och tror att det är något fel på mätaren, kan du gå in på Mina sidor eller i bostadsappen och göra en felanmälan.

    Att spara vatten är något som vi alla kan tjäna på så jag hoppas att mitt svar kan hjälpa dig att få ner din förbrukning och därmed också kostnad för vattnet!

    Vänliga hälsningar