Var ska man egentligen slänga sina sopor?

Idag när jag skulle slänga mina sopor stod det soppåsar utanför sophuset, en påse var öppen och där fanns både elskrot och gamla sprejflaskor. Det också en gammal trasig trädgårdsstol lutad mot sophuset. Får man lämna sopor på det här sättet?

Kommentarer

  • Hej Britta,

    Vilken tråkig syn som mötte dig när du skulle slänga dina sopor och svaret är naturligtvis nej, man får inte lämna sopor på det här sättet.
    Det här är vad som gäller:

    I ditt bostadsområde finns ett sophus eller nergrävda behållare där du slänger:

    • Brännbart, knyt ihop soppåsen och släng in påsen i inkastet. Påsar som är lämnade utanför lockar till sig fåglar och skadedjur. Når du inte upp till luckan ska det finnas en hjälppinne att ta till, om inte meddela din Bovärd.
    • Kompost, använd alltid de bruna papperspåsaren och fyll inte påsen överfull. Kompost gillar luft.
    • I många av våra bostadsområden finns behållare där du även kan slänga glas, tidningar och batterier.

    Till närmaste återvinningsstation (se här) tar du:

    • Förpackningar av plast, metall och papper
    • Wellpapp
    • Glas, tidningar och batterier om det inte finns möjlighet i ditt bostadsområde

    Osäker på var något ska sorteras? se smarta Sorteringsguiden.

    Farligt avfall som färg/lösningsmedel, sprayburkar, rengöringsmedel, oljedunkar/oljefilter, lysrör, glödlampor och lågenergilampor är väldigt viktigt att det tas till närmaste Återvinningscentral så att de kan tas om hand på rätt sätt. Återvinningscentraler finns på Ingarvet i Falun, Svärdsjö och Bjursås.

    Grovsopor som elskrot, möbler, hushållsgeråd, krukor och annat transporterar man själv till Återvinningscentralen. Falu Energi & Vatten kan hämta dina grovsopor mot en kostnad. Vid intresse hör av dig till deras Kundservice.

    För miljöns skull - sortera och släng på rätt ställe.

    Med vänlig hälsning

  • Inte alla har möjlighet att ta sig till återvinningscentraler. Även i Falun finns folk som saknar bil.

    Många hyresvärdar ordnar egna sopstationer med möjlighet för hyresgästerna att slänga elskrot, batterier, lysrör m.m. Även grovsopor i vissa fall. Är detta något kopparstaden planerar att åtgärda?

  • Hej Anna!
    Vi erbjuder våra hyresgäster miljödagar. Då ställer vi ut containar i områden för att hyresgäster ska kunna slänga avfall som egentligen ska slängas på återvinningscentralen. Datum och information delas ut strax innan det infaller.

Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.