Har ni hyresreducering för studenter under Corona?

Hej,

På grund av corona så har jag som student inte möjlighet att komma tillbaka till mitt sommarjobb, som tidigare år. Det här gör att jag inte har mycket kvar att leva på under sommarmånaderna efter att ha betalat hyran.
Erbjuder ni någon slags hyresreducering för oss studenter i samband med detta?
Tacksam för svar!

Kommentarer

  • Hej Elin,

    Tack för din fråga. Kopparstaden kommer i dagsläget inte att ge något hyresavdrag. Vi är medvetna om att det är svåra tider. Det är dock ingen ovanlig situation för oss att hyresgäster, av olika anledningar, kan få svårt att betala hyran. Det som är unikt i dessa svåra tider är att det kan vara flera som drabbas. Är man orolig och vill veta hur vi kan hjälpa till med tex avbetalningsplaner så uppmanar vi hyresgästen att höra av sig till oss.

    Alla mellan 18 och 29 år kan söka bostadsbidrag från Försäkringskassan som hjälp för att betala hyran. Om du har rätt till bostadsbidrag avgörs bland annat av din inkomst, boendekostnad, hur stor bostaden är och om du bor ensam eller inte.

    När du ansöker om bostadsbidrag anger du bland annat hur stor inkomst du beräknar att ha under året. Som inkomst räknas bland annat lön och 80 procent av studiebidraget. Om det visar sig att du tjänat mer än vad som angivits i ansökan kan du få betala tillbaka hela eller delar av bostadsbidraget. Det är därför viktigt att alltid meddela förändringar till Försäkringskassan.

    Står du nu utan ett extra- eller sommarjobb som du hade räknat med kan det vara värt att kolla upp din rätt till bostadsbidrag.

    Mer information, frågor och svar samt digital ansökan finns på Försäkringskassans hemsida: https://www.forsakringskassan.se/privatpers/studerande/bostadsbidrag_till_unga

    Lycka till!

    Med vänlig hälsning,