Kan man hyra lägenhet hos er om man har sjukpenning?

Hej!

Jag har inte sjukersättning utan SJUKPENNING just nu vilket förnyas ungefär var tredje månad i nuläget då jag ska börja arbetsträna. Jag har också rätt till fullbetald  A-kassa efter sjukskrivningen är avslutad om jag inte skulle fått något jobb innan dess.

Under era hyresbestämmelser står bara SJUKERSÄTTNING med som godkänd inkomst. (Men på två ställen) Undrar om ni skrivit fel. Om ni menar sjukersättning OCH sjukpenning är godkänt som inkomst?

MVH/ Johanna

Kommentarer

  • Hej,

    Sjukpenning som kompletteras med annan inkomst, exempelvis a-kassa, kan godkännas. Det viktiga är att kunna visa en inkomst i sex månader från inflyttningsdatumet, samt att inkomsten såklart "matchar hyran". Som ensamboende ska man ha ca 4700 kronor kvar efter att hyran är betald.

    Vänligen,
  • Räknas barnbidrag som sådant tillägg?
  • Ja, vi godkänner barnbidrag som inkomst.
  • Hej,
    Om man får pengar av soc och bostadsbidrag?  Räknas det också som en inkomst?
  • Hej Sara,

    Tack för din fråga. Här kan du läsa mer om godkända inkomster och godtagbara bidrag. Om du har ytterligare frågor och funderingar kring inkomster och bidrag mejlar du marknad@kopparstaden.se eller ringer 023-458 00.

    Med vänlig hälsning,
Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.