Vilken kupévärmare ska jag köpa?

Jag ska köpa en kupévärmare. Jag har sett att det finns kupévärmare med allt ifrån 500-2000 watt. Hur många watt kan jag använda till motorvärmaren för att det ska funka?

Kommentarer

  • Hej Lisa,

    Det är en mycket bra fråga!

    • Har du en kupévärmare med för hög effekt (för högt watt-tal) kommer motorvärmaren att bli överbelastad och av säkerhetsskäl kommer skyddsbrytaren att utlösas. Det gör att strömmen till stolpen bryts helt och du kommer att mötas av en kall bil.

    • Vi rekommenderar därför en kupévärmare med en effekt på max 600 watt. Den rekommendationen är baserad på att motorvärmaren i din bil behöver cirka 500-700 W och vid belastning över 1300 W löser skyddsbrytaren ut.

    • Har skyddsbrytaren på din motorvärmare löst ut, följ denna instruktion för att återställa den och byt till en kupévärmare med mindre effekt.

    • Löser din skyddsbrytare ut upprepade gånger kan det vara något fel på din motorvärmare

    Felanmäl då till vårt Kundcenter.

    Hoppas mitt svar hjälper dig i köp av kupévärmare.

    (Uppdaterad )
  • Hur kommer det sig att efter 3 år med fungerande värmare, så fungerar det inte längre med c:a 900 w?

  • Hej Ari,

    Tack för din fråga. Elstolparna är säkrade med 6 Ampere vilket betyder att du som hyresgäst kan ta ut 1320 watt från uttaget. Med en kupévärmare på 900 W så har du bara 420 watt kvar till motorvärmaren.

    Normalt är en motorvärmare på 500 Watt eller mer. Med den kombinationen (900+500W) så går det inte ihop, effekten blir för stor och säkringen löser ut.
    Om du har haft samma plats under föregående år och det har fungerat bra, kan det hända att du varit på gränsen hela tiden. Någon liten förändring, exempelvis att värmaren åldrats och kräver mer effekt, gör att säkringen nu löser ut.

    Generellt så fungerar inte den kombination du har. Du behöver en kupévärmare på 500-750 Watt för att vara säker på att det ska fungera.

    Vänligen