Hur gör man för att flytta in och ut på samma dag?

Hej,

Jag får inte tillgång till min nya lägenhet förrän jag precis ska lämna min gamla. Hur ska jag göra för att hinna med allt innan slutbesiktningen? Jag kan ju inte flytta på samma sekund?

//Lovis

Kommentarer

  • Hej Lovis,

    Att bytet sker den 1:a vardagen i varje månad är reglerad av hyreslagen och något de allra flesta hyresvärdar i Sverige följer. Det skulle ju vara svårare om du behövde lämna din lägenhet den sista i månaden men inte få tillträde till ditt nya boende förrän den 1:a (förutsatt att du flyttar inom hyresrätt).

    Det bästa är om du har möjlighet att komma överens om tidigare tillträde till den nya lägenheten med nuvarande hyresgäst. Om det inte går, finns det ett bra tips.

    Så här kan du göra:

    • Packa allt och ställ alla kartonger samt möbler mitt på golven i vardera rummet.
    • Dagen innan flyttstädar du allt utom golven. Du kan då sova i lägenheten och nyttja såklart toalett och handfat men inte köket.
    • På flyttdagens morgon tömmer du lägenheten snabbt ut i en lastbil, därefter städar du av golven samt torkar av badrummet en sista gång innan slutbesiktningen sker.
    Jag hoppas du kan ha nytta av något av de här tipsen för att få en smidig flytt.

    Vänligen