Vad har ni för energikrav vid nyproduktion?

Hej, jag har en liten fundering om kraven ni ställer vid upphandling av nya bostäder. Har ni egna energikrav på bostäderna eller är det enbart BBRs-krav som ska efterlevas?

Kommentarer

  • Hej,
    Vi använder numera senaste versionen av BBR som började gälla utan 1/1 2019, utan övergångsregler. Här används något som kallas för primärenergifaktorer och en mer detaljerad geografisk viktningsfaktor än tidigare. Det första projekt vi projekterar enligt nya BBR är de tre hus som ska byggas på Kungsgårdsvägen. Byggstart i höst.
    Teatern byggs enligt föregående BBR men med hårdare energikrav (FEBY minienergihus) vilken är cirka 25 % tuffare. Jungfruvägen 27 byggs också med hårdare krav än gamla BBR men dock något mildare än Teatern p.g.a att det är smålägenheter.
    De krav som gäller från 1/1 2019 är i nivå med FEBY minienergihus (74 kWh/m2/år) så därför finns ingen anledning till tuffare krav, det är nog svårt att klara kraven ändå.
    Vänligen,