Till senaste kommentaren
Detta inlägg är gammalt och kan innehålla inaktuell information.
Kommentaren du söker har flyttats till en ny diskussion, eller är borttagen.

Voga.com tar ut en avbeställningsavgift på 50 %, är det tillåtet?

Hej!

Jag vill ångra ett köp från voga.com, varan har inte skickat till mig ännu. De vill ta ut en administrativ avgift på 50% av det beloppet som jag handlat för. Jag svarade dem att det inte var tillåtet och hänvisade till ångerrätt inom EU. Jag fick detta svaret tillbaka:

You can read about what types of contracts are exempt from cancellation rights in the Consumer Rights Act. Our products are made to order and fall under “Bespoke and customised goods”. We still offer the right to cancel within 72 hours of placing your order, however this is subject to a 20% administrative fee, as stated in our T&C. You agree to our T&C when you place your order on our webpage. Cancellations after 72 hours after placing the order is subject to a 50% administrative fee.

Our terms and conditions are in alignment with the law. Customers agree to our terms and conditions when the order is placed.

Please, confirm how you would like to proceed with the order.

Vad är det som gäller?

Kommentarer

  • Hej Sanna,

    Tack för din fråga.

    Om du och säljaren inte har kommit överens om en annan leveranstid har säljaren 30 dagar på sig att leverera varan. Efter det ska du som köpare ge säljaren möjlighet att leverera varan inom en rimlig tilläggstid.
    Om säljaren inte levererar varan inom tilläggstiden har du rätt att häva köpet och kräva återbetalning.
    Kontrollera vilken leveranstid som utlovades när du beställde varan.

    Vad som gäller angående ångerrätten hittar du på Konsument Europas webbplats.

    Om ärendet inte klaras upp kan vi ha möjlighet att dela ditt ärende med vårt systerkontor för medling. I så fall måste du göra en anmälan till oss och bifoga din dokumentation. Kontaktuppgifter hittar du här.

    Vänliga hälsningar

    Jolanda Direktör, Konsument Europa
  • Hej,

    Tack för ditt svar. Det stod ingen leveranstid vid produkten vid beställning och inte heller någon i bekräftelsemailet som jag fick efter jag hade lagt beställningen. När jag i efterhand läser hur deras orderprocess går till så står det att det tar 7 veckor innan de har produkten redo för leverans, det står att min produkt är redo för leverans om 18 veckor.

    Men om vi bortser från leveranstiden, kan de frångå ångerrätten när de har skrivit i sina villkor att de tar ut en avgift på 50% om man vill avbeställa en vara?

    sanna
  • Hej Sanna,

    Tack för din fråga.

    Här är det viktigt att skilja mellan ångerrätten och din rätt att avbeställa en vara innan den har levererats.

    Det finns undantag då ångerrätten inte gäller och näringsidkaren är skyldig att informera konsumenten om ångerrätten inte gäller för köpet.

    Exempel på varor och tjänster som ångerrätten inte gäller:

    • En förseglad ljud- eller bildupptagning eller ett förseglat datorprogram och förseglingen har brutits av konsumenten.
    • Kulturevenemang och idrottsevenemang.
    • En tjänst som har fullgjorts och konsumenten uttryckligen har samtyckt till att tjänsten påbörjas utan ångerrätt.
    • Varor som snabbt kan försämras. Till exempel livsmedel.
    • Lösnummer av en tidning eller tidskrift.
    • Varor som är specialtillverkade efter konsumentens anvisningar eller som har en tydlig personlig prägel.

    Frågan är om dessa varor ska anses vara specialtillverkade eller inte. Konsument Europa känner inte till något avgörande där det framkommer hur undantaget gällande specialtillverkad vara har tolkats i liknande fall vid inköp av möbler.

    Ett sådant undantag finns emellertid inte enligt bestämmelserna om hävning på grund av utebliven leverans.

    Du har alltid rätt att avbeställa en vara innan den har levererats till dig. Företaget kan då inte kräva att du ska genomföra köpet och betala för varan. Företaget har däremot rätt att kräva ersättning av dig om de har haft kostnader i samband med beställningen.

    Accepterar inte Voga din hävning kan du ha möjlighet att göra en kortreklamation, läs mer om det i vår artikel.

    Vänliga hälsningar

    Jolanda Direktör, Konsument Europa
  • Jag förstår att det kan uppstå kostnader i samband med beställningen och är villig att stå för dessa dock får det väl vara rimliga kostnader?

    Hur ser ni på att företaget i förväg kräver 50 % av kostnaden?

    Uppstår det kostnader om ni jag skickar in en anmälan.

    Till sist. Tack för bra svar och respons.

    Sanna
  • Hej Sanna,

    Tack för återkopplingen.

    Tyvärr kan inte Konsument Europa uttala sig om villkoret att företaget i förväg kräver 50 % av kostnaden, då vi inte arbetar med tillsyn. Du kan göra en anmälan till Konsumentverket om du tycker att företaget har oskäliga avtalsvillkor. Mer information finns här.

    Nej, det uppstår ingen kostnad om du skickar in en anmälan till Konsument Europa. Vår service är kostnadsfri.

    Vänliga hälsningar

    Jolanda Direktör, Konsument Europa
Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.