Till senaste kommentaren
Detta inlägg är gammalt och kan innehålla inaktuell information.
Kommentaren du söker har flyttats till en ny diskussion, eller är borttagen.

Värd från Airbnb kräver ersättning för något som redan var i dålig skick. Vad kan jag göra?

Jag hyrde ett hus i mallorca genom Airbnb. Kom hem efter vistelsen igår och upptäcker idag att värden har lagt ett krav på en ersättning på 2000 euro för något som var redan i dålig skick när vi kom.
Vi kom till huset och värden var inte ens på plats utan det var en kvinna och en man som Värden hade skickat. De visade huset och det första som de förklara är att motorn till porten till huset har problem då ägaren hade kört på den för någon vecka sedan men att om man stängde den och sen öppnade den igen så skulle det funka. därefter så visar de huset och förklarar att huset inte behöver någon AC och att det är bara att öppna alla fönster så vädras det "riktigt bra".
Vi är så klart inte nöjda med detta och kräver att vi ska få AC, de berättar då att de inte vet vart kontrollerna till ACn är någonstans och att de måste fråga ägaren. Personerna försätter visa huset och det försätter dyka upp saker som inte funkar.. diskmaskinen funkar ej och inte heller jacuzzin. huset var även ostädat. men vi väljer att inte göra en stor grej av detta och låter det vara.
Det viktigaste var att de skulle fixa ACn.
Lite senare på kvällen kommer det "ägarna" av huset som inte visar sig vara samma person som Värden på Airbnb? men vi tror på det de säger. De hade tydligen gömt kontrollerna till ACn någonstans i huset och ger de till oss. vi upptäcker att de inte är i bra skick, två av de inte ens funkar och två slänger bara varm luft. tre av dessa funkar bra.Vi kontaktar "ägarna och förklara detta, ägarna säger att de inte är så att de inte funkar utan att de behöver bara "tryck" och justeras.
två dagar efter så går dessa sönder och därefter så kommer några tekniker och kollar på ACn, jag pratar spanska och lyckas prata med teknikerna, de förklarar för mig att dessa pumpar och kompressorerna för ACn är slutkörda och att det var nästan ett mirakel att elen inte hade gått av redan."ägarna" som inte är någon av värden inte vågar säga att vi får stå för detta då de har precis märkt att teknikerna har precis förklarat vad felet är med ACn. vi blev utan AC och fick svettas ihjäl följande nätterna.

Vi var på semester och tänkte låta det gå, vi har blivit lite lurade men i slutändan så har man ett ställe att sova på.

Men så går in på hemsidan Airbnb idag och upptäcker att värden som bara dök upp sista dagen på flygplatsen för att hämta nycklarna har skickat ett krav på ersättning på 2000 euro för att vi har tydligen tagit sönder ACn och motorn till porten.

Jag undrar om det är något jag kan göra mot detta, har skrivit detta till företaget Airbnb och väntar på svar från både företaget och värden.

Mvh
Juan Arias

Kommentarer

  • Hej Juan,

    Tack för din fråga.

    Det här skriver Airbnb i sina villkor om skador:

    12. Damage to Accommodations and Security Deposits
    As a Guest, you are responsible for leaving the Accommodation in the condition it was in when you arrived. You acknowledge and agree that, as a Guest, you are responsible for your own acts and omissions and are also responsible for the acts and omissions of any individuals whom you invite to, or otherwise provide access to, the Accommodation. In the event that a Host claims otherwise and provides evidence of damage ("Damage Claim"), including but not limited to photographs, you agree to pay the cost of replacing the damaged items with equivalent items.

    Hosts may choose to include security deposits in their Listings ("Security Deposits"). Each Listing will describe whether a Security Deposit is required for the applicable Accommodation. Airbnb will use commercially reasonable efforts to address Hosts' requests and claims related to Security Deposits, but Airbnb is not responsible for administering or accepting any Damage Claims by Hosts related to Security Deposits, and disclaims any and all liability in this regard.

    If a Host makes a Damage Claim for a confirmed booking of an Accommodation, you as a Guest will be notified of any Damage Claim and given forty eight (48) hours to respond. Thereafter, Airbnb (via Airbnb Payments) will collect any such costs from you and/or against the Security Deposit in accordance with the Payments Terms. Airbnb also reserves the right to otherwise collect payment from you and pursue any avenues available to Airbnb in this regard in situations in which you have been determined, in Airbnb's sole discretion, to have damaged any Accommodation, including, but not limited to, in relation to any payment requests made by Hosts under the Airbnb Host Guarantee, and in relation to any payments made by Airbnb (or Airbnb Payments) to Hosts.

    Both Guests and Hosts agree to cooperate with and assist Airbnb in good faith, and to provide Airbnb with such information and take such actions as may be reasonably requested by Airbnb, in connection with any Damage Claims or other complaints or claims made by Members relating to Accommodations or any personal or other property located at an Accommodation (including, without limitation, payment requests made under the Airbnb Host Guarantee) or with respect to any investigation undertaken by Airbnb or a representative of Airbnb regarding use or abuse of the Site, Application or the Services. If you are a Guest, upon Airbnb's reasonable request, and to the extent you are reasonably able to do so, you agree to participate in mediation or similar resolution process with a Host, at no cost to you, which process will be conducted by Airbnb or a third party selected by Airbnb or its insurer, with respect to losses for which the Host is requesting payment from Airbnb under the Airbnb Host Guarantee.

    If you are a Guest, you understand and agree that Airbnb may make a claim under your homeowner's, renter's or other insurance policy related to any damage or loss that you may have caused or been responsible for or to an Accommodation or any personal or other property located at an Accommodation (including without limitation amounts paid by Airbnb under the Airbnb Host Guarantee). You agree to cooperate with and assist Airbnb in good faith, and to provide Airbnb with such information as may be reasonably requested by Airbnb, in order to make a claim under your homeowner's, renter's or other insurance policy, including, but not limited to, executing documents and taking such further acts as Airbnb may reasonably request to assist Airbnb in accomplishing the foregoing.

    Om du bestrider att du eller någon du ansvarar för enligt texten ovan har orsakat några skador behöver du bestrida ansvar. Det verkar det också som att du har gjort.

    Det är svårt att veta om Airbnb är ansvarig i det här fallet. Airbnb har friskrivit sig från allt ansvar i sina villkor, avtalet gäller bara mellan dig och uthyraren. Om du inte blir nöjd med svaret från Airbnb och/eller uthyraren kan du kontakta oss på nytt så kan vi göra en bedömning av om det är möjligt att ställa några krav på Airbnb i den här situationen. Du hittar våra kontaktuppgifter här.

    Med vänliga hälsningar,

  • Hej igen Juan,

    Jag har två ytterligare tips:

    Om du har någon dokumentation kvar från din vistelse som kan användas som bevisning kan du bifoga detta till värden och Airbnb. Glöm inte att bifoga utlåtandet du fick av teknikern som var och tittade på AC-anläggningen.

    Du kan kräva en specificerad faktura där det framgår vad det är som ska lagas och hur mycket det kostar.

    Med vänlig hälsning,

Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.