Utebliven leverans från Kroatien

Hej på Er!
Den 18 dec lade jag en beställning av bildelar till Stoles Race Shop i Kroatien. Innan beställningen hade vi tät mailkontakt och alla artiklar utom en fanns på lager. Jag avbeställde den varan och lade en betalning till hans företagskonto på 1150 Euro den 18 dec. Efter det blev det tyst. En månad senare mailade jag honom för att kolla vad som hänt. Han svarade att väntade på en av artiklarna, men allt skulle skickas inom kort, jag skulle inte oroa mej. Efter det blockerade han mina mejl och jag kunde inte få kontakt. Hittade dock en bakväg via hans Ebay-shop, dit jag kunde skicka mejl, dock inga svar. Har vid flera tillfällen försökt få nån respons från honom utan resultat. För ca en månad sedan ringde jag honom istället. Lite ställd menade han att en av de andra artiklarna saknades, men han skulle leverera i slutet på den veckan. Jag tackade och bad honom skicka en leverans-bekräftelse med tracking när det var skickat. Sedan dess har det återigen varit tyst, och nu kommer jag inte fram på telefonen längre. Det är väl lika bra att acceptera att han inte har för avsilkt att skicka några delar, men pengarna vill jag ha tillbaka. hur går jag tillväga nu. Jag bifogar hans kontaktuppgifter.
MVH // Peter Lilja 070-5453065

STOLE
Benčani 5, 51216 Viškovo, Croatia

VAT ID: HR73982963224
 MBS: 040332132
 Registered in the Commercial Court in Rijeka.
 Share capital: 20.000,00 HRK paid in full.

Bank account: HR3223400091110672157

Board member: Bojan Hlača

+385 98 933 76 64

info


Kommentarer

  • Hej Peter,

    Tack för ditt inlägg. Vid utebliven leverans får man skriva till säljaren och påminna om leverans. Samtidigt bör man sätta en rimlig frist för leverans. Om denna frist har passerat utan leverans, är säljaren i dröjsmål och köparen får häva köpet och begära återbetalning.

    Att sätta denna tilläggsfrist är viktigt, då man annars inte kan häva köpet. Det finns vissa undantag, nämligen då det finns ett bestämt leveransdatum (datum eller leverans inom en vecka från orderbekräftelsen) överenskommet i avtalet. Tilläggsfristen behövs inte heller om säljaren har uttryckligen vägrat att leverera.

    Beroende på om det är en leveransfrist överenskommet mellan dig och säljaren, måste du sätta en tilläggsfrist för leverans eller kan häva köpet direkt.

    Ifall du betalade med kort, kan du göra en kortreklamation om säljaren inte återbetalar efter hävningen.

    Du är välkommen att kontakta oss igen för en eventuell medling med företaget.

    Med vänlig hälsning,

    Iwona Juridisk rådgivare, Konsument Europa
Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.