Till senaste kommentaren
Detta inlägg är gammalt och kan innehålla inaktuell information.
Kommentaren du söker har flyttats till en ny diskussion, eller är borttagen.

26 timmar försenat flyg, har jag rätt till ersättning?

Hej

Jag bokade flyg från Arlanda till Portland, Oregon, USA via Amsterdam på KMLs hemsida. Avresa Arlanda 11/12 6.15 ankomst Portland 11/12 11.30 pm.

På grund av försenad start (cirka 1 timme 15 min) från Arlanda missade jag anslutningsflyget i Amsterdam.

Ombokades till flyg via Chicago till Portland. Ankomst Chicago 11/12 14,45.

Flyget till POrtland i Chicago var inställt pga snöoväder.

Ombokades till flyg via Seattle till Portland. Ankomst Seattle 12/12 02.00.

I Seattle blev det flyg jag var inbokad på inställt. Första möjliga flyg jag blev inbokad på avgick 12.30.

Ankomst Portland cirka 13.15 = 26 timmar senare än bokat.

MIN FRÅGA: Är KML skyldiga att ge mig ersättning för hela förseningen?

Jag har anmält föseningen till KLM och begärt ersättning men de avvisar kravet med hänvisning till säkerhetsaspekter.

Monica Henriksson Rapportera olämpligt innehåll

Kommentarer

  • Hej Monica Henriksson,

    Tack för ditt inlägg!

    Om förseningen gör att du ankommer tre timmar eller mer försenat till din slutliga destination i jämförelse med den tidtabellsenliga ankomsttiden har du enligt två avgöranden från EU-domstolen även rätt att kräva schablonersättning av flygbolaget:

    • 250 euro för alla flygningar på högst 1 500 kilometer
    • 400 euro för alla flygningar inom EU längre än 1 500 kilometer och för alla övriga flygningar mellan 1 500 och 3 500 kilometer långa
    • 600 euro för alla övriga flygningar som omfattas av EU:s regler.

    Detta förutsätter att du bokat en genomgående resa.

    Flygbolaget verkar i ditt fall ha hänvisat till extraordinära omständigheter. Dessa omständigheter är ett undantag från schablonersättningen och det är flygbolaget som har bevisbördan för att sådana omständigheter förelegat.

    Då företaget nekar ersättning och förseningen orsakades i Sverige kan du anmäla ditt ärende till NEB (I ditt fall Allmänna reklamationsnämnden). Anmälan görs enklast på deras hemsida: www.arn.se

    Med vänlig hälsning,

    Simon
Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.