Till senaste kommentaren

TUIs flyg försenades med 11 tim, vad har jag rätt till?

Hej,
Vi skulle åka till Alghero på Sarinien den 8:e maj kl 7;55 men TUI meddelade 1 ½ tim efter incheckningen att planet var försenat 11 timmar p.g.a flygstrejk i Italen varför vi valde att inte resa med. TUI meddelar att vid 11 tim försening ersätter de en dag av resans kostnad. Vid 24 timmard försening ersätter de hela resan. Av vad som framkommer på konumenteuropa ska högre ersättning utgå vid mer än 5 tim försening. Flygbolaget var genom tidigare varningar jag sett på nätet varit medvetna om strejken i förväg och kunde meddelat redan dagen innan.
Vad är det egentligen som gäller?
MVH
JOS

Kommentarer

  • Hej Jan,

    Tack för ditt inlägg. När det kommer till ersättningar för försenade flyg vid paketresor kan du ha rätt till olika ersättningar.

    Ersättning från paketresearrangören
    Om resan inte uppfyller vad du och researrangören har kommit överens om kan du ha rätt till prisavdrag och skadestånd.

    När det gäller avbeställning av en paketresa är det researrangörens villkor som gäller.

    Tänk på att avbeställningsskydd kan ingå i din hemförsäkring eller om du bokar med kreditkort.

    Ersättning från flygbolaget
    Flygbolaget kan bli ansvarig att betala ersättning enligt förordning 261/2004, i ditt fall 400 euro per person, dock finns det undantag av ersättningsskyldigheten om det rör sig om extraordinära omständigheter.  

    Bedömningen om en omständighet är extraordinär eller inte görs alltid från fall till fall vilket gör att vi på Konsument Europa inte kan bedöma om omständigheten är att räkna som extraordinär. Exempel på sådana omständigheter kan vara politisk instabilitet, dåligt väder, säkerhetsrisker, strejker eller annat som påverkar flygbolagets verksamhet och som typiskt sett ligger utanför flygbolagets kontroll.

    Däremot kan en sådan bedömning göras av en National Enforcement Body, NEB, du därför gå vidare med ditt ärende till en NEB, en tillsynsmyndighet som hanterar ärenden enligt EU:s förordning 261/2004 om flygpassagerares rättigheter. Normalt ska en anmälan till en NEB skickas till NEB:n i landet där incidenten inträffade,i ditt fall kan du göra en anmälan till Allmänna reklamationsnämnden, ARN.

    Med vänlig hälsning
    Karolin Juridisk rådgivare Konsument Europa
Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.