Till senaste kommentaren

Trasig gimbal lämnas in till reparation och täcks inte av garantin

Hej,

min gimbal (kamerastabilisator) slutade fungera helt oförutsett när jag skulle iväg på semester. Jag fick hjälp av support under semestern över hur jag skulle laga den med hjälp av deras mjukvaruprogram.

Detta löste dock inte problemet och efter att suttit en längre tid själv med den hemma (efter semestern), beslöt jag mig för att skicka den till deras reparationsavdelning (precis som jag blev ombedd att göra).

Företaget påstår att lagningen inte täcks av garantin. De säger att jag har nedgraderat mjukvaran i produkten vilket gör att produkten slutar fungera.

Jag krävs på att betala för reparationen (65 euro ursprungligen men efter klagomål från mig prissänkte de till 45 euro) + transportkostnader (45 euro).

Jag är väldigt besviken på företaget att denna reperation inte täcks av garantin. Finns det något jag kan göra?

Hälsningar,

Pontus
Pontus Heino Rapportera olämpligt innehåll

Kommentarer

  • Hej Pontus,

    Att ge ut en garanti är inget krav enligt lagstiftningen som finns på området, vilket innebär att det är fritt för företag om man vill lämna garanti och vad som ska omfattas av garantin. Du får därför läsa igenom ditt garantiavtal för att se vad som gäller enligt just ditt avtal.

    Inom EU har du dock en reklamationsrätt som är minst 2 år på nya varor. Vissa länder väljer att ha en längre frist (som exempelvis Sverige som har 3 år), och vissa har samma som minimigränsen. För att kunna reklamera en vara krävs det att felet är ursprungligt. Ett fel kan fortfarande vara ursprungligt även om det visar sig direkt vid köp.

    Läs mer på vår webbsida här: Reklamera en vara

    Vänliga hälsningar

    Gustaf Juridisk rådgivare, Konsument Europa
Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.