Till senaste kommentaren

Telia Marknadsundersökning grundlurad

Hej fick ett mail ifrån Telia där dom undrade om jag var nöjd med Telia
och om jag ville svara p en undersökning 9 frågor som jag svarade på
som tack för detta fick jag vara med på en utlottning av en Samsung
mobiltelefon, det enda jag behövde betala var frakten för denna telefon
om jag vann. Jag fyllde i mina uppgifter och mitt credit kort och tryckte
på beställningen, vad jag inte visste var att det långt ner på denna sida
även fanns ett avtal om något jag inte kände till. Och därefter har mitt
kort debiterats av något som jag inte förstod det stod Obssuport.com.
och det drogs ca 550kr från mitt konto. då jag frågade min bank vilket detta
företag var svarade dom ONLINEBUDGETSYSTEM.COM. jag har försökt
kontakta företaget men kommer inte fram för att man måste logga in med
kod vilket jag ej har, och i dagarna fick jag svar från min bank att dom ej
kan hjälpa mig då jag ingått ett abonnemang
Kan ni hjälpa mig med detta ?

MVH
Ronnie Andersson

Kommentarer

  • Hej Ronnie,

    Tack för din fråga.

    Konsument Europa känner till situationer då konsumenter vid erbjudande om en billig produkt eller ett gratispaket samtidigt mer eller mindre vetandes har bundits upp i ett abonnemang. Ibland har vi även hört att vissa företag använder sig av andra företags namn eller produkter i sina erbjudanden. På vår hemsida har vi därför samlat information om företeelsen samt möjliga vägar för att försöka komma ur abonnemanget och eventuellt försöka få tillbaka pengar.

    Av en av bilderna du skickar med verkar det framgå att du i samband med en beställning även ingår en prenumeration. Det kan emellertid diskuteras om detta är något som du får anses ha godkänt. Oavsett har du som utgångspunkt ångerrätt då du ingår avtal på distans i 14 dagar. I Onlinebudgetsystem.com:s villkor (vilka du hittar längst ner på sidan) hittar jag att företaget verkar ha e-post: support@onlinebudgetsystem.com

    Mitt råd skulle alltså vara att du kontaktar företaget och att du går igenom den checklista du kan hitta på vår hemsida. För det fall du menar att du inte har godkänt ett abonnemang kan det vara en bra att du förklarar varför och exempelvis vad du har uppfattar att avtalet innebar.

    Med vänlig hälsning
    Robin Juridisk rådgivare, Konsument Europa
  • Hej Robin det som retar mig mest är att mailet som kom till mig var en
    marknadsundersökning av Telia, vilket var ren och skär lögn, det var
    enligt mig relevanta frågor angående abonnemang, i slutet av denna
    undersökning står det att som tack för detta deltar man i en utlottning
    av en mobiltelefon,och det enda du behöver betala om du vinner är
    frakten för denna, på sidan där du uppmana att fylla i kortuppgifter syns
    inte uppgiften att du även tecknat ett abonnemang på Onlinebudgetsystem
    ej heller vilka som står för detta, detta upptäcker man först efter det dragits
    pengar för något på ens kort. Det är helt otroligt hur ett företag kan ljuga
    och ta pengar från en som tror att man ingått i en marknadsundersökning

    MVH
    Ronnie Andersson
    Ronnie Andersson
Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.