Till senaste kommentaren
Detta inlägg är gammalt och kan innehålla inaktuell information.
Kommentaren du söker har flyttats till en ny diskussion, eller är borttagen.

Trasig surfplatta, vad gör jag om företaget inte vill laga den?

Hej.
Min mamma köpte en surfplatta på Media Markt i Malmö. Vi har blivit informerade att Asus produkter har 2 års garanti. Plattan hängde sig och stängde av sig ganska ofta och min mamma tänkte lämna den på media market för att kolla upp den. De skickade iväg plattan men det visade sig att för det första är det ett år garanti på plattan att det bara visa produkter som har 2 år. Som jag vet att även om man har ett års garanti och ett års reklamationsrätt ? Hur ska jag tillvägar vad ska jag göra visst de inte vill reparera plattan.
Rafael Lödeborg Rapportera olämpligt innehåll

Kommentarer

  • Hej Rafael,

    Tack för din fråga.

    Garanti betyder att säljaren ansvarar för att varan du har köpt fungerar och behåller kvaliteten under en viss tid. Det är frivilligt för säljare och tillverkare att erbjuda garanti och alltså inte något du kan kräva enligt lag. Det är viktigt att du får skriftlig information om vad garantin innebär för just din vara, så du bör ta reda på vad som gäller enligt garantivillkoren. 

    Villkoren i garantin får inte påverka de rättigheter som du har enligt lag, till exempel konsumentköplagen. Du har till exempel alltid 3 år på dig att reklamera en vara köpt i Sverige. Inom EU, Norge och Island har du alltid minst 2 års reklamationsrätt, vissa länder som t.ex. Sverige har en längre reklamationsfrist.
    Mer information om garantier finns på vår webbplats.

    Information om dina rättigheter vid fel i vara hittar du här.
    Vänliga hälsningar
    Jolanda Direktör, Konsument Europa
Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.