Till senaste kommentaren

Kan hyrbilsföretag kräva ersättning för skada i efterhand?

Hej! Vi hyrde bil i England 25-30 maj. Lämnade tillbaks bilen enligt ö k, fulltankad och i rätt tid. Handpenningen på vårt kreditkort släpptes dagen efter, samt att vi senare fick en faktura via epost, som visade 0 GBP, ingen extra kostnad för bränsle el dylikt. Där ansåg vi att allt var i sin ordning. Vi har nu fått epost från företaget, som hävdar skada på ett av framdäcken och kommer fakturera oss för detta. Vi kvitterade inget vid återlämningen, och vi vet att vi inte skadat något däck. Kan vi göra något annat än att betala? Vi har mejlat dem tillbaks och förklarat, men de godtog inte den. Tack! M v h Sofie

Kommentarer

  • Hej Sofie,

    Tack för din fråga.

    När du hyr ett fordon är du generellt ansvarig för skador som uppkommer under hyresperioden. När uthyrningsföretaget kräver dig för en skada är det emellertid företaget som ska kunna visa på att skadan har uppkommit under hyresperioden och de bör även kunna visa på kostnaden som detta innebär. Får man i efterhand ett krav avseende skada kan det därför vara bra att efterfråga bevis på skadan, så som originalfoton, samt eventuella kvitton för deras kostnad att åtgärda skadan. Man kan i vissa fall även försöka kontrollera så att eventuella bilder är tagna i nära anslutning till hyresperioden och alltså visar en skada som uppkom under hyresperioden.

    Det ska också sägas att om du får en faktura som du inte anser dig skyldig att betala och som du därför inte kommer att betala bör du även bestrida fakturan. Detta bör du i sådant fall göra skriftligen. När företaget kräver dig på pengar är det även företaget som ska kunna visa på att de har en grund för sitt krav.

    Om du bestrider ett krav är det typiskt sett upp till företaget om de vill driva kravet vidare. Om du har bestridit en felaktig faktura, men ändå får krav från ett inkassobolag eller Kronofogden ska du bestrida även de kraven till inkassobolaget respektive Kronofogden. I slutändan kan ett företag, i det fall du bestrider kravet, behöva gå så långt som till domstol för att eventuellt få prövning i sin rätt till betalning.

    Med vänlig hälsning
    Robin Juridisk rådgivare, Konsument Europa
  • Tack så mycket för snabbt svar! Då vet vi hur vi ska gå vidare. Hälsningar Sofie
    Sofie
Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.