Till senaste kommentaren
Detta inlägg är gammalt och kan innehålla inaktuell information.
Kommentaren du söker har flyttats till en ny diskussion, eller är borttagen.

Skador vid leverans av artiklar köpta via nätaktion, vilka rättigheter har jag?

Vad har man för rätt när det gäller skador på leverans av artiklar (Tavlot/målningar) man har handlat via nätaktioner då det är säljaren som har skickat artikeln. I det specifika fallet köpte jag en tavla via catawiki (aktionär) då säljaren (ägaren av tavlan) inte krävde någon transportkostnad. När jag fick packetet så var det exteremt undermånligt packat, dvs ingen skydd alls kring tavlan som var inlagt I en karting! Som konsequens av dett avar raren sönder och själva tavlan fått skador. Säljaren har gått med på att jag returnerar varan men will kompensera för betydligt mindre summa än det han har fått. Jag kommer då att i princip stå för aktionskostnad+leveranskostnad!+returkostnad ! Vad gör jag?

Kommentarer

  • Hej MS,

    Tack för ditt inlägg.

    Catawiki är en plattform som förmedlar mellan
    privatpersoner. Du har alltså ett avtal med en annan privatperson. Vid avtal
    mellan två privatpersoner gäller inte konsumenträttsreglerna och vi kan tyvärr
    inte hjälpa dig vidare i din fråga.

    Med vänlig hälsning 

    Karolin Juridisk rådgivare Konsument Europa
  • Hej Karolin,

    Tack för ditt svar. Gäller detta även om den andra parten säljer via registerad verksamhet I eget land inom EU, t.ex. en konstgalleri eller egetbolag (HB/AB)?

    Med vänliga hälsningar
    MS
    MS
  • Hej MS,

    Tack för din fråga.

    Information om vad som gäller vid köp på auktion finns på Hallå Konsuments webbplats, se här.

    Vänliga hälsningar
    Jolanda Direktör, Konsument Europa
Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.