Till senaste kommentaren

Leveransen senareläggs, vad kan jag göra?

Jag beställde i februari en möbel från The Original Scrapbox i Tyskland. Jag fick besked om att den skulle levereras i maj  och var nöjd med det svaret. I början av maj kontaktade jag dem och frågade hur det går. De svarade att möbeln anländer till Hamburg den 17 maj, så nu var det dags att betala. jag betalade på Kristi Himmelfärdsdag cirka 14000 SEK som en internationell betalning från min internetbank. Dagen efter meddelar de att det blivit en försening och hoppas att det inte gör något. Jag svarar att jag givetvis vill ha möbeln så fort som möjligt eftersom jag redan väntat ett antal månader. Samtidigt skriver jag att jag är rädd att de lurat mig då de skickar mailet om försening dagen efter jag betalat. Det senaste jag hört nu är att den anländer Hamburg den 19 juni. Kan jag kräva något i kompensation för förseningen och jag är fortfarande rädd att de "blåst" mig, men det vet jag ju inte än. Hur ska jag gå tillväga om jag inte får möbeln alls?
Med vänlig hälsing
Madelaine Bjärsborn Kinde


Madelaine Bjärsborn Kinde Rapportera olämpligt innehåll

Kommentarer

  • Hej Madelaine,

    Tack för ditt inlägg.

    Om du fortfarande vill ha möbeln kan du avvakta den nya utsatta leveranstiden, om företaget inte levererar denna gång heller kan du häva avtalet. Skriv gärna redan nu till företaget och meddela att du tänker häva avtalet om de inte levererar denna gång.

    Vid leveranstid gäller följande:
    - Vanlig leveranstid: Vid beställning av varor ska leverans typiskt sett ske inom avtalad tid. Om det inte finns en särskild avtalat tid ska leverans ske inom 30 dagar. Om ett företag inte levererar inom den avtalade tiden föreligger dröjsmål.

    - Tilläggstid för leverans: Vid sena leveranser bör köparen alltså kontakta säljaren och kräva leverans. Samtidigt kan köparen ge säljaren en uttrycklig tilläggstid för att leverera varan (exempelvis 10-14 dagar) och upplysa om att denne kommer vilja häva köpet om leverans inte sker inom denna tid.

    - Häv köpet: Om leverans inte sker inom tilläggstiden kan du därefter skicka ett meddelande till företaget där du häver köpet och kräver återbetalning. På vår webbsida kan du hitta mer information om utebliven leverans, där vi också har mallar man kan använda sig av. Tänk på att spara kopior på dina meddelande.

    Kortreklamation om företaget inte betalar tillbaka
    Om företaget inte betalar tillbaka pengarna skulle du eventuellt kunna få hjälp av din bank genom att göra en så kallad kortreklamation.

    Med vänlig hälsning
    Karolin Juridisk rådgivare Konsument Europa
Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.