Till senaste kommentaren

Returfrakt som inte går att verkställa

Hej,
Jag har genom ett norskt företag köpt en bäddmadrass på nätet. Efter att ha fått hem bäddmadrassen upptäckte vi att den hade defekter varav vi krävde en ny bäddmadrass och att få skicka tillbaka den gamla. Företaget gick med på detta och skickade oss en ny bäddmadrass och en returfraktsedel för den defekta madrassen. När vi väl var påväg att skicka iväg madrassen visade det sig att lagerföretaget i Sverige som det norska företaget samarbetar med har gått i konkurs. Vi kontaktade då det norska företaget och de sa att frakten inte kan utföras förens de har hittat en ny samarbetspartner i Sverige. Nu undrar vi hur pass länge vi har skyldighet att förvara denna madrass hemma hos oss och vad som egentligen gäller när vi tvingas "lagerhålla" denna. Vad kan det norska företaget kräva av oss? Vi har nu inte hört något på 2 månader och den här processen har hållt på i snart 6 månader. Tacksam för svar

Med vänlig hälsning
Emil

Kommentarer

  • Hej Emil,

    Tack för din fråga.

    Rent generellt finns inga regler om hur länge ni skulle behöva förvara madrasserna, men under tiden de befinner sig hos er skulle jag säga att ni har en plikt att ta hand om dem. Däremot ska sägas att vid omleverans till följd av ursprungligt fel ska ske utan kostnad för dig, och företaget ska därmed stå för retur av den felaktiga varan, förutsatt att de faktiskt vill ha varan. Med tanke på att de har uppgett att varorna ska åter bör man inte kunna se det som att varorna är "övergivna".

    Skulle ni få en kostnad av att förvara varan, bör det inte vara uteslutet att kräva ersättning av säljaren. Detta skulle vara något som man kan lyfta som ett argument för att säljaren faktiskt ska anlita en transportör för att genomföra returen. Som alternativ kan ni se vad det skulle kosta att skicka tillbaka varorna med en transportör och i sådant fall upplysa säljaren om denna lösning.

    Mitt råd skulle vara att ni kontaktar säljaren skriftligen via e-post och påtalar problematiken, samt att ni lyfter fram risken att ni kan drabbas av kostnader till följd av att lagerhålla. Det kan även vara möjligt att presentera en lösning, så som alternativ transport.

    Med vänlig hälsning
    Robin Juridisk rådgivare, Konsument Europa
Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.