Till senaste kommentaren
Detta inlägg är gammalt och kan innehålla inaktuell information.
Kommentaren du söker har flyttats till en ny diskussion, eller är borttagen.

"No show" regel, vad gäller?

Hej,
Jag bokade 4 flygningar mellan olika destinationer i Sydamerika via Sky Tours utan avbokningsskydd. I efterhand har jag sett att jag får det svårt att hinna med det första flyget i denna serie (flyger med LATAM Airlines).
När jag bokade flygresorna på Sky Tours fanns ingen information om någon "No show"-regel. Detta fick jag reda på när jag kontaktade deras service i efterhand. De hänvisade då till flygbolagets regler. Vad gäller här? Har jag ingen rätt att avboka första sträckan om jag inte fått denna informationen om att alla kommande flyg blir cancellerade om jag inte kan flyga med på den första sträckan?

Kommentarer

  • Hej Henrik,

    Tack för din fråga.

    Ofta brukar situationen vara att om man inte är med på utresan så avbokas hemresan av flygbolaget med noteringen att man var "no-show".
    I ditt fall så ska flygningarna som utgör färdvägen flygas i den angivna ordningsföljden. Transportören kan neka ombordstigning för en passagerare som inte uppfyller resplanen eller om passageraren inte har flugit någon av de flygningar som anges i hans biljett. Detta nämns i flygbolagets villkor som du accepterade i samband med köpet av dina flygbiljetter.

    Det är viktigt att alltid kontrollera villkoren för biljetten som man tänker att köpa för det är flygbolagets regler som bestämmer vad som gäller och där nämns vad som händer i detta fall.

    I LATAM Airlines villkor nämns följande i punkterna 2.9 och 2.10:
    "2.9 Any passenger that does not show up for check-in and or embarkation in the corresponding flight will loose his Ticket, or may revalidate it for another date, if allowed by the tariff paid in accordance to what is concerted in the Ticket. Any change of date, origin, destination itinerary of the Transportation Ticket, as well as the return of the amount paid for the same, is subject to the conditions and restrictions of the tariff contracted by the passenger. However, in case that the passenger does not make the trip and even if his/her tariff does not allow for the return of the Ticket, he/she may request from the Carrier the return of the Airport taxes that are reimbursable in accordance to the regulations or limitations of the respective country. In case that such taxes were not included in the amount paid (i.e. were paid directly to the airport), the passenger must request the reimbursement directly from the respective airport authority, subject to the limitations or regulations previously indicated.

    2.10 The flights or segments that compose the itinerary should be flown in the indicated consecutive order. The Carrier, subject to the conditions provided in the applicable legislation, may deny embarkation to a passenger that does not comply with the order of the itinerary previously referred to or if the passenger has not flown any one of the segments indicated in his Ticket. The passenger understands that if he/she does not fly any one of the segments indicated in the itinerary, this will be cancelled in its entirety, without prior notice, and no reimbursement is due except under the conditions that the tariff of his/her ticket allows. As a way of an example and without this being limited to this specific case, if the passenger does not fly the first segment indicated in the itinerary (outgoing flight), he can not fly any other flight (a segment or a return flight)."

    Vänliga hälsningar

    Jolanda Direktör, Konsument Europa
Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.